Vuoden isä -palkinto kolmelle ansioituneelle isälle

12.11.2010

Sosiaali- ja terveysministeriön Vuoden isä –palkinto jaettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa kolmelle ansioituneelle isälle, Moalin Abdishakurille, Pasi Oravalle ja Hannu Gustafssonille. Kolmen isän palkitsemista ministeriö perustelee sillä, että se mahdollistaa isyyden monipuolisten roolien esille tuomisen. Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula luovutti palkinnon isille Säätytalossa 11. marraskuuta. Aiemmin STM on palkinnut vuosittain yhden isän kerrallaan isänpäivänä.

Väestöliitto valmisteli Vuoden isä -palkinnon ehdokasasettelun STM:n pyynnöstä yhteistyössä muiden perhe- ja tasa-arvotoimijoiden kanssa.  Liiton hallitus esitti kolmen isän nimeämistä Vuoden isä  -palkinnon saajiksi.  Valmistelutyöryhmän kokouksessa oli näet noussut esiin, että kansalaiset ovat kokeneet isien olevan eriarvoisessa asemassa palkitsemisen ja huomioimisen suhteen.

Yksi kolmesta palkitusta, Moalin Abdishakur, on neljän lapsen isä ja aktiivinen lasten ja nuorten vapaaehtoistoiminnan järjestäjä ja toimija. Hänen ohjauksessaan sadat lapset mm. pelaavat jalkapalloa Vantaan Korso-Koivukylän alueella.  Abdishakur työskentelee islamin opettajana Vantaan kaupungilla ja lisätyönä ajaa myös taksia. Hän on Itä-Vantaan somalikulttuuriyhdistyksessä liikuntajaoston johtaja. Moalin Abdishakur edustaa maahanmuuttajaisänä sillanrakentajaa  seuraaville sukupolville löytämään paikkansa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Toinen palkittu, Pasi Orava, on oululainen uusperheen isä. Hänellä on kahdeksan lasta ja kuusi lastenlasta. Orava on Oulun seudun uusperheellisten yhdistyksen perustajajäsen ja toiminut sen sihteerinä alusta alkaen. Puolisonsa kanssa hän on ohjannut vuosittain vertaisryhmiä ja tukenut muita uusperheen isiä. Hän on työskennellyt Nokialla 15 vuotta sekä vaikuttanut kunnallispolitiikassa 16 vuotta. Pasi Orava edustaa uusperheen isän roolia yhtä aikaa sekä biologisena, sosiaalisena että henkisenä isänä, jossa korostuu lasten tasapuolinen kohtaaminen.

Hannu Gustafsson on Mynämäellä asuva Hannu-vaari. Hän on yhden tyttären isä ja kahden lapsenlapsen isoisä. Hannu Gustafsson ollut keskeisenä henkilönä luomassa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Mynämäen yhdistyksessä ”varaisovanhemmuuden” mallia, joka palkittiin 2005 Sosiaali- ja terveysturvan keskusliiton vapaaehtoistyön tunnustuspalkinnolla. Hän on levittänyt mallia eri puolille maata. Hannu Gustafsson edustaa isoisänä lastenlasten huomioon ottamisen merkitystä sekä isyyden jatkumista yli sukupolven.

Vuoden isä -palkinnon valintaprosessiin osallistuivat Väestöliiton kanssa Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Miessakit ry, Nytkis ry, Lastensuojelun Keskusliitto, Tasa-arvoasiain neuvottelukunta, Yhden vanhemman perheiden liitto ry, Suomen Uusperheellisten liitto ry, Monikulttuurisuusyhdistys Familia Club ry ja Kirkkohallituksen Perheasioiden yksikkö.

Vuoden isä -palkinto kolmelle ansioituneelle isälle