28.2.2018 klo 09:00

Mediatiedote 28.2.2018

”Kyllä sinä olet OK, ja kyllä maailma on tällainen, mutta siitä voi selvitä hengissä.”
Poikien Puhelimen vuosiraportit

Suoria vastauksia suoriin kysymyksiin jo 10 vuotta
Poikien Puhelin onnistuu tavoittamaan pojat – myös netissä

Väestöliiton Poikien Puhelin avattiin ensimmäisen kerran 20.8.2007. Tarkoituksena oli löytää pojat ja nuoret miehet ja selvittää, mistä he haluavat puhua. Antaa suoriin kysymyksiin suoria vastauksia ja siten houkutella nuoret miehet ottamaan yhteyttä mahdollisimman matalalla kynnyksellä.

Siinä on onnistuttu. Puhelujen määrä on kasvanut edelleen. Viime vuonna puhelimessa käytiin 12 742 keskustelua ja soittoyrityksiä oli 46 944 eli asiantuntijat ehtivät vastata joka neljänteen puheluun. Pojat hakeutuvat mielellään juuri heille kohdennetun palvelun pariin. Poikien Puhelin on kasvanut valtakunnalliseksi palveluksi, joka on onnistunut tavoittamaan pojat ja nuoret miehet erittäin hyvin.

Pojat ja nuoret miehet viettävät paljon aikaa netissä, ja siksi Poikien Puhelinkin on suunnannut sinne. Netin auttavat palvelut ovat laajentaneet poikien mahdollisuutta kysyä kiperiä kysymyksiä tai kertoa huolistaan.

Poikien Puhelimen hulvattomat YouTube-videot sisältävät tärkeää asiaa. Ja kun asia paketoidaan huumoriin, pojat kiinnostuvat siitä ja jakavat sitä myös kavereilleen. Suosituilla videoilla oli viime vuonna jo 643 250 näyttökertaa. Videoiden katselun lisäksi pojat käyvät Poikien Puhelimen kanavalla vilkasta keskustelua Poikien Puhelimen vakioaiheista; yleistiedosta, harrastuksista, seksistä, kehosta, terveydestä ja ihmissuhteista. Keskustelua käydään myös nuorille suunnatuissa chateissa, vuonna 2017 chat-keskusteluja oli 997.

– Pojat ja nuoret miehet tarvitsevat heille kohdennettuja palveluita, jossa he voivat kysyä suoria kysymyksiä tai peilata maailmaa suhteessa aikuiseen koulutettuun vastaajaan. Vuosien saatossa on ollut kaksi suurta kysymystä. Olenko minä OK? ja Onko tämä maailma tällainen? Vastaamme edelleen: Kyllä sinä olet ok ja kyllä maailma on tällainen, mutta siitä voi selvitä hengissä, Poikien Puhelimen esimies Miguel Reyes summaa.

Lisätietoja:
Miguel Reyes
Esimies, Poikien Puhelin, Väestöliitto
040 163 1957, miguel.reyes[at)vaestoliitto.fi

Poikien Puhelin vastaa arkisin klo 13–18 numerossa 0800 94 884.
Nu kan man också få prata svenska. Ring på tisdagar klockan 15:30–18:00, och på torsdagar klockan 13:00–15:30.
Poikien Puhelimen chat arkisin klo 13–15 osoitteessa www.poikienpuhelin.fi
Poikien Puhelin somessa: YouTube, Instagram, Twitter, Facebook