Tule tapaamaan meitä Educa-messuille!

18.1.2019

Opetus- ja kasvatusalan tapahtuma Educa-messut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa tammikuun 25. ja 26. päivä. Väestöliiton osastolla 6s81 esittelemme uuden Hyvä kysymys –verkkopalvelumme, joka kokoaa yhteen järjestöjen tuottamia verkkoauttamisen muotoja sekä luotettavaa ihmissuhde- ja hyvinvointitietoa. Osastoltamme löydät myös suositut kehotunnekasvatus-julisteet varhaiskasvatuksen ja alakouluopetuksen tueksi. Yläkouluikäisille suunnattu Kumita-kondomikampanja tukee ammattilaisia seksuaalikasvatustyössä.

Uudessa verkkopalvelussamme huonoja kysymyksiä ei ole

Väestöliitto on julkaissut uuden Hyvä kysymys -verkkopalvelun, josta saa maksutta luotettavaa tukea ja tietoa mm. lapsen ja nuoren kasvusta ja kehityksestä, seksuaalisuudesta, hyvinvoinnista ja ihmissuhteista. Palvelusta tietoa löytävät nuoret, heidän vanhempansa sekä opetus- ja kasvatustyön ammattilaiset. Hyvä kysymys kokoaa yhteen Väestöliiton ja kumppanijärjestöjen tuottamia chatteja, videoita, keskusteluryhmiä, verkkokursseja ja luentoja, artikkeleja, podcasteja, testejä ja tehtäviä. Tutustu osoitteessa hyväkysymys.fi ja hae osastoltamme maksuton juliste koulun tiloihin vietäväksi.

Opeta lapselle kehotunnekasvatusta kotona, varhaiskasvatuksessa ja koulussa

Maksuttomat julisteemme ovat oiva työkalu opettajille, varhaiskasvattajille ja vanhemmille opettaa lapsille ikätasoisesti kehotunnekasvatusta. Julisteita on useilla eri kielillä ja selkokielellä ja ne ovat helposti lähestyttäviä.

Turvataidot ja lapsen keho -julisteessa on neljä yksinkertaista asiaa, jotka opettavat lasta arvostamaan omaa kehoaan ja erottamaan kehon yksityiset alueet. Tue lapsen kehitystä -juliste on keskittynyt 0­­­-6-vuotiaiden lasten kehitykseen. Se kertoo, mitä tapahtuu eri ikävaiheissa, mitä lapsi voi tehdä tai kysyä ja miten aikuinen voi tukea ja ohjata lasta. Hei, mitä minussa tapahtuu? on seksuaalikasvatusjuliste alakouluille. Se on työväline alakoulun opettajille ja auttaa kokonaisvaltaisen, ikätasoisen seksuaalikasvatuksen suunnittelua.

Puhu yläkoululaisen kanssa seksistä ja ehkäisystä Kumitan avulla

Kumita-kampanja antaa opettajille vinkkejä siihen, kuinka puhua seksistä ja ehkäisystä yläkoululaisille ja kuinka auttaa nuoria onnistumaan ehkäisyn käytössä. Osastollamme on jaossa Kumita-kondomeja ja -julisteita koulun seksuaalikasvatuksen tueksi. Keräämme opettajilta myös palautetta kampanjasta sen kehittämiseksi. Samalla voi osallistua arvontaan!

Tavataan Educassa!

Tule tapaamaan meitä Educa-messuille!