Kokonaisvaltainen, portaittain etenevä seksuaalikasvatusmalli on Väestöliiton ja Opetushallituksen yhteinen Seksuaalisuuden portaat (2000 ja 2015). Se kertoo myös pienen, alle kouluikäisen lapsen seksuaalisuuden kehitysportaista, joita on neljä.

Ihastuminen on ihmeellinen ja hyvää tekevä tunne. Lapsilla on paljon tunteita. Ihastuksen, tykkäyksen ja ihailun kohteet voivat usein vaihtua. Myös itseään voi ihailla ja rakastaa hyvällä tavalla.

Jokainen tunteita tulviva seksuaalisuuden porras on tärkeä ja siinä on oma kehitystehtävänsä. Se vaatii ymmärrystä myös vanhemmilta.

Lapsen tunteille ja ihastelun kohteille ei kannata naureskella, vaan hyväksyä ja ihmetellä lapsen ihastusta yhdessä hänen kanssaan. Kiusoittelu voi tuntua kiusalta. Vaikkapa lapsen ihastuksiin ei kannata tuoda aikuisten maailmaa vihjailemalla seurustelusta.

Lapsen tunteita kannattaa kuunnella ja tukea. Voi antaa lapsen nauttia rauhassa omasta kehitystasostaan: Itsensä voi hyväksyä täysin sellaisenaan, omasta kropastaan saa olla ylpeä, kavereista saa tykätä, vanhempia saa rakastaa ja idoleitakin.

1. Olen ihana!  (0–4 v) Lapsi tutustuu itseensä ja tarvitsee paljon hellyyttä ja hoivaa. Oma sukupuoli ja vertailu toisiin kiinnostaa.

• Rakastaa ja hyväksyy itsensä täysin
  • Nauttii kosketuksesta, kehosta
  • On utelias
  • Tutustuu kehoonsa, leikkii sen kaikilla kohdilla
  • Tunteiden rauhoittelua opetellaan

2. Tykkäyskaveri.  (3–8 v) Lapsella on ystäviä ja ihastuksia ja hän opettelee sopivia tapoja osoittaa tunteita. Hän oppii ystävyyden, yksityisyyden ja rajojen merkityksestä.

• Näyttää tunteensa ja tykkää monista asioita ja ihmisistä
  • Ihastukset, kaveruus ja rakkaus – mitä ne ovat?
  • Hali pusi -leikit kiehtovat.
  • Mitkä ovat rajat tykkäyksen näyttämisessä?
  • Onko toisilla eri tunne?

3. Vanhemman ihailu. (3–9 v) Lapsi rakastuu johonkin lähipiirin aikuiseen. Hän alkaa miettiä myös vauvojen alkuperää.

Omalle rakkauden tunteelle etsitään erityinen kohde.

• Usein se on oma vanhempi, jolle rakkaus tunnustetaan.
  • Mustasukkaisuutta ja keimailua voi olla.
  • Mitä eri sukupuolet tekevät?
  • Onko itse pidetty ja tärkeä?

4. Idoli ihastuttaa. (6–12 v) Ihastuksen kohteena on joku arvostettu ja ihailtu aikuinen. Lapsi unelmoi menestymisestä ja voi samaistua idoliin.

• Rakkauden kohde on yleisesti ihailtu, usein julkkis
  • Voi olla myös ihailtu samaistumisen kohde
  • Aikuisuuden ajattelua: voiko joskus saada parisuhteen?
  • Kaukorakkaus on haaveilua.
  • Omaa vanhempaansa ei voi saada, se on pettymys.

Tutustu nuorten portaisiin tästä.

Tutustu seksuaalisuuden portaiden videoihin tästä.

Seksuaalisuuden portaat

• Tunnekasvatusmalli, joka mallintaa yksilön kehitysvaiheet.
  • Rakastamisen ja rakkauden tunteen kautta toimiva, kokonaisvaltainen seksuaalikasvatusmalli.
  • Helposti lähestyttävä ja ymmärrettävä portaittainen tunnekasvatusmalli seksuaalisesta kehityksestä.
  • Kuvaus 11 kehitysportaasta syntymästä aikuisuuteen. Pikkulapsivaihe kattaa neljä ensimmäistä porrasta.
  • Puhetta lapsen kokemuksesta, itsensä kuuntelemisesta, oman kokemuksen arvostamisesta ja ymmärtämisestä ja itsemääräämisoikeudesta.
  • Kuvaus seksuaalisuuden tunnetason kypsymisestä ja sosiaalisten valmiuksien lisääntymisestä. Kehityskulku on kaikilla sama. Malli soveltuu käytettäväksi eri kulttuurien, sukupuolten, uskontojen ja seksuaalisten suuntautumisten kanssa.
  • Kuvaus yksilön iän ja kehityksen myötä tapahtuvista muutoksista, tavoiteiden, valmiuksien ja ihastusten kohteiden muuttuessa.
  • Työkalu portaittaiseen, lapsen kehitysvaiheeseen soveltuvaan ja jatkuvaan seksuaalisuuden tukeen ja riskien ennaltaehkäisyyn.

Seksuaalisuuden portaat -käsikirja on ammattilaisille tarkoitettu materiaali, joka käsittää 11 porrasta eli kehitysvaiheet syntymästä aikuisuuteen. Käsikirja on uudistettu laitos Opetushallituksen ja Väestöliitto ry:n yhteistyössä vuonna 2000 julkaisemasta opetuspaketista. Se on tarkoitettu seksuaalikasvattajina toimiville opettajille ja terveydenhoitajille. Aineiston avulla opettaja tarjoaa lapselle ja nuorelle mahdollisuuden oppia:

• ajankohtaisia tietoja, taitoja ja asenteita,
  • keinoja kehittää omia tunne- ja vuorovaikutustaitoja,
  • ymmärrystä itsensä suojaamiseen.

Seksuaalisuuden portailla merkityksen saavat kaikki ne tärkeät tunteet ja vaiheet, jotka koetaan paljon ennen kuin seksi kumppanin kanssa on ajankohtaista. Kirja sisältää lisäksi oppituntien sisältöehdotuksia ja toiminnallisia harjoituksia teemojen käsittelyyn. Siinä on myös aihetta syventäviä asiantuntija-artikkeleita sekä tarinoita eri-ikäisten ihmisten seksuaalisuuden portailta. Seksuaalisuuden portaat on Erja Korteniemi-Poikelan ja Raisa Cacciatoren kehittämä kokonaisvaltainen seksuaalikasvatusmalli.