Mun valinta -kampanja: Eka kerta on hellyyttä, ei taidokkuutta

23.9.2019 klo 08:00

Mediatiedote

Väestöliiton Mun valinta -kampanja muistuttaa nuoria:
Eka kerta ei ole taitolaji – seksiä saa opetella rauhassa

Mun valinta on Väestöliiton vuosittain toistuva kampanja nuorille. Kampanja tarjoaa nuorille ja nuorten kanssa toimiville tietoa, nettipalveluja ja materiaalia seksuaalisen hyvinvoinnin ja seksuaalikasvatuksen tueksi. Tänä vuonna kampanjaviikkoa vietetään 23.–27.9. teemalla eka kerta. Nuoret vastasivat kampanjan verkkokyselyssä kysymyksiin ensimmäiseen seksikertaan liittyvistä odotuksista, tunteista ja kokemuksista. Vastaajat pitivät ekakerran lähestyessä tärkeinä asioina kaikkien osapuolten suostumusta, halua ja valmiutta seksiin. Keskimäärin jo koettu eka kerta sai vastaajilta kouluarvosanan 8.

Ensimmäiseen seksikertaan liittyy jännitystä tulevasta ja erityisesti oma osaaminen jännittää nuoria, niin tyttöjä kuin poikiakin. Sen sijaan kumppanilta odotetaan ensisijaisesti hellyyttä ja huomaavaisuutta sekä rentoutta ja kärsivällisyyttä, paljastaa kampanjan nettikysely.

– Haluammekin korostaa nuorille, että ensimmäisellä seksikerralla, tai sitä seuraavillakaan, seksiä ei tarvitse osata täydellisesti, vaan sitä saa opetella yrityksen ja erehdyksen kautta. Nuorten vastaajien mukaan osaaminen ei kuulu niiden asioiden kärkeen, joita he seksikumppaniltakaan odottaisivat, kertoo nuorten seksuaalisuuden asiantuntija Maria Nikunlaakso Väestöliitosta.

Nuoret määrittelevät seksin aiempaa laajemmin. Eka kerta ei välttämättä merkitse ensimmäistä yhdyntää, vaan moni nuori sisällyttää määritelmään myös suu-, käsi- ja hyväilyseksin tai muun itselle merkittävän seksikokemuksen. Lähes joka neljännen Väestöliiton Mun valinta -kampanjan nettikyselyyn vastanneen 13­–19-vuotiaan nuoren (n=315) mielestä eka kerran ei määritelmällisesti tarvitse sisältää yhdyntää.

Neljä viidestä kokee eka kerran selvin päin

Eka kerralta nuoret toivovat, että siitä jäisi mukavat muistot ja että se olisi hauskaa. Pääosin kyselyyn vastanneille nuorille, jotka olivat jo kokeneet eka kertansa, olikin jäänyt siitä varsin hyvät tunnelmat; kouluarvosanoista 8 oli sekä tyypillisin että myös keskiarvo sekä tytöillä että pojilla (n=194). Ainoastaan vahva päihtymys laski eka kerrasta jääneet fiilikset alle seiskaan. Neljä viidestä eka kertansa kokeneista oli kuitenkin ollut täysin selvin päin.

Kyselyyn vastanneet nuoret ovat varsin yksimielisiä siitä, milloin on oikea aika eka kerralle: ehdottomasti suosituimmaksi vastausvaihtoehdoksi (86 %) nousi ”kun kaikki osapuolet haluavat sitä vilpittömästi omasta tahdostaan ja ovat siihen valmiita”. Myös se, miten toisen suostumus varmistetaan, on nuorilla hyvin hallussa; kolme neljästä ilmoitti varmistavansa suostumuksen kysymällä sitä kumppanilta suoraan.

– On tärkeää, että nuoret saavat tietoa suostumuksen merkityksestä. Se on asia, joka todella kannattaa puhua aina auki seksikumppanin kanssa. Varsinkin poikien voi joskus olla vaikea sanoa, ettei koe olevansa valmis seksiin. Moneen poikaan kohdistuu edelleen perinteisiä normatiivisia käsityksiä siitä, että he olisivat ”aina valmiina”. On tärkeää muistuttaa nuoria, että seksin saa lopettaa missä tahansa vaiheessa, vaikka vaatteet olisi jo riisuttu tai vaikka yhdyntäkin olisi jo alkanut, Aziz Bahlaouane Väestöliiton Poikien Puhelimesta muistuttaa.

Tytöillä eka kertaan – silloin kun sillä tarkoitetaan yhdyntää – liittyy yleisesti pelko kivusta, ja kaksi kolmesta tytöstä olikin pelännyt ekan yhdynnän sattuvan.

– Tähän olisi seksuaalikasvatuksessa tärkeä vaikuttaa ja miettiä, millä seksuaalikasvatuksen keinoilla kipua ja sen pelkoa voisi ehkäistä. Esimerkiksi riittävän kiihottumisen, turvallisuuden tunteen, liukuvoiteen käytön, rauhallisen etenemisen ja oman kehon kuuntelun merkitystä ei voi koskaan korostaa nuorille liiaksi, Maria Nikunlaakso sanoo.

Lisätietoja:

Maria Nikunlaakso
Nuorten seksuaalisuuden asiantuntija, Väestöliitto
maria.nikunlaakso@vaestoliitto.fi
040 190 3611

Aziz Bahlaouane
Nuorten asiantuntija, Väestöliitto
aziz.bahlaouane@vaestoliitto.fi
040 1631 957

www.hyvakysymys.fi/munvalinta: videot, testi, artikkelit, chatit. Materiaalit ovat jatkuvasti nuorten ja nuorten kanssa työskentelevien käytettävissä.

Kampanja somessa: #munvalinta, Instagram: Nuorten Väestöliitto, YouTube-kanavat: Poikien puhelin ja Nuorten Väestöliitto

Mun valinta -kampanja: Eka kerta on hellyyttä, ei taidokkuutta