17.6.2020

Tiedote 17.6.2020

Laki raskaudenkeskeytyksistä tulee muuttaa vastaamaan nykyisiä käytäntöjä

Nykyinen laki raskaudenkeskeytyksistä säädettiin Suomessa 50 vuotta sitten. Se on vanhentunut ja Euroopan tiukimpia mm. siinä suhteessa, että se edellyttää laissa määritellyn perusteen keskeytyksen suorittamiseksi, eikä kunnioita kaikilta osin olennaisia ihmisoikeuksia. Raskaudenkeskeytyksen hoito on muuttunut ja nykyinen laki ei vastaa todellisia käytäntöjä. Laki tekee hoidosta monimutkaisempaa ja estää resurssien järkevän käytön. Väestöliiton lisääntymisterveys- ja seksuaalioikeusryhmä esittää, että raskaudenkeskeytystä säätelevää lakia pitää muuttaa.

Tänä päivänä suurin osa keskeytyksistä tehdään syistä, jotka tulkitaan vastaamaan naisen omaa pyyntöä. Nykyisen lain mukaan naisen pyyntö ei kuitenkaan ole riittävä, vaan raskaudenkeskeytys vaatii erillisen perusteen. Laki edellyttää useimmissa tapauksissa keskeytyksen hakijaa tapaamaan myös kahta eri lääkäriä keskeytysprosessin aikana. Tämä ei ole lääketieteellisesti perusteltua ja tuhlaa resursseja. Lääketieteellinen osaaminen keskeytysten hoidossa voidaan säilyttää, vaikka vaatimus kahden lääkärin puollosta poistettaisiin. Yhtenäiset kriteerit riittävälle asiantuntemukselle ja osaamiselle keskeytyksiä hoitavissa yksiköissä tulee luoda lainmuutoksen yhteydessä. Lisäksi hoidon jatkuvuus perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä tulee taata jatkossakin.

Lähes kaikki raskauden keskeytykset tehdään nykyään lääkkeellisesti, joten keskeytyksen toteuttaminen sairaalaolosuhteissa on harvoin tarpeellista. Vaatimus raskaudenkeskeytysten keskittämisestä sairaaloihin tuleekin poistaa laista. Lisäksi lain kohta, jossa annetaan odotettavan lapsen isälle mahdollisuus tulla kuulluksi raskaudenkeskeytystä pyydettäessä, on itsemääräämisoikeuden vastainen.

Kattavan ehkäisyneuvonnan ja perhesuunnittelun sekä mm. koulujen antaman seksuaalikasvatuksen avulla Suomessa tehtyjen raskaudenkeskeytysten määrä on viimeisen vuosikymmenen ajan ollut laskussa etenkin nuorimmilla ikäryhmillä. Lähivuosina on herätty maksuttoman ehkäisyn myönteiseen vaikutukseen. Yhteiskunnan panostaminen seksuaaliterveyspalveluihin takaakin nykyisen suotuisan trendin jatkumisen.

Raskaudenkeskeytyksen hoidossa oleellisessa asemassa on raskaudenehkäisyn suunnittelu. Seksuaali- ja lisääntymisterveysoikeuksien näkökulmasta lapsen saamisen tulee olla synnyttäjälle itsemääräämiseen perustuva valinta.

Ehdottamamme lakimuutos vähentää turhaa byrokratiaa ja ohjaa käytössä olevia resursseja tehokkaasti. Muutokset takaavat raskaana olevalle hänen oikeuksiensa mukaisen mahdollisuuden päättää omasta kehostaan ja raskaudestaan.

Ehdotetut muutokset raskaudenkeskeytyslakiin:

1. Perustevaatimus ennen 12 raskausviikkoa suoritettavalle raskaudenkeskeytykselle tulee poistaa.
  2. Vaatimus kahden lääkärin puollolle tulee poistaa.
  3. Vaatimus keskeytysten suorittamisesta sairaaloissa tulee poistaa.
  4. Viittaaminen lausunnonantaja- ja suorittajalääkäriin tulee poistaa.
  5. Viittaus odotettavan lapsen isän mahdollisuudesta tulla kuulluksi tulee poistaa.

Väestöliiton lisääntymisterveys- ja seksuaalioikeusryhmä

Mukana olevat järjestöt: