Elvi Sinervolle muistolaatta osoitteeseen Kalevankatu 16

1.9.2020

Muistolaatta Kalevankatu 16:n seinässä.
Elvi Sinervo seuran jäsenet ja Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta muistolaatan paljastamistilaisuudessa.
Elvi Sinervon muistolaatta.

Elvi Sinervo (1912­-1986) on suomalainen kirjailija, runoilija ja suomentaja. Hänet palkittiin kirjailijantyöstään Kirjallisuuden valtionpalkinnolla (vuosina 1947, 1949, 1951), Eino Leinon palkinnolla, Kääntäjien valtionpalkinnolla, Mikael Agricola -palkinnolla ja Pro Finlandia -palkinnolla. Hänen teoksiaan on julkaistu useilla eri kielillä kymmenissä maissa. Vuonna 1941 Sinervo joutui kolmeksi vuodeksi vankilaan poliittisten mielipiteidensä takia. Sinervon tunnetuimpiin runoihin kuuluva Natalia on vankeusajalta.

Elvi Sinervo asui Helsingissä Väestöliiton nykyisessä kiinteistössä, osoitteessa Kalevankatu 16, puolisonsa Mauri Ryömän ja lastensa kanssa vuosina 1945-­1959. Vuodet, jotka hän asui Kalevankadulla olivat Sinervon tuotannon kannalta keskeisiä. Hänen kirjailijantyölleen ei ole Helsingissä tätä ennen omistettu muistopaikkaa.

Kuvassa Elvi Sinervo seuran jäseniä ja Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta paljastamassa muistolaattaa, jossa lukee Kirjailija Elvi Sinervo asui tässä talossa 1945­-1959.

Elvi Sinervolle muistolaatta osoitteeseen Kalevankatu 16