Sisältää kahdeksan aihetta

Piirakka kuva, jossa esitellään WHO:n seksuaalikasvatuksen Standardit Euroopassa.

WHO:n seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa (2010).

Seksuaalikasvatuksen standardit käsittävät suuntaviivat toteuttaa kokonaisvaltaista ja laadukasta seksuaalikasvatusta ikäryhmittäin alkaen taaperoiästä nuoruuteen asti. Standardit on suunnattu poliittisille päättäjille, opetus- ja terveydenhoitoalan viranomaisille ja asiantuntijoille.

WHO:n seksuaalikasvatuksen Standardit Euroopassa 2010. Lue tästä.

Sisältö on jaettu kahteen osaan:

Osa 1: Tausta ja tarkoitus; Seksuaalisuus, seksuaaliterveys ja seksuaalikasvatus – määritelmiä ja käsitteitä; Seksuaalikasvatuksen perusteet; Seksuaalikasvatuksen periaatteita ja tuloksia; Seksuaalikasvatuksen kohderyhmät ja yhteistyökumppanit; Seksuaalikasvatuksen antaminen – yleiset suuntaviivat ja perusvaatimukset.

Osa 2: Seksuaalikasvatustaulukko; Miksi seksuaalikasvatus pitäisi aloittaa ennen neljän vuoden ikää? Miten taulukkoa luetaan?

Kehotunnekasvatuksen kahdeksan aihetta ovat:

1) Keho ja kehitys
2) Tunteet
3) Läheisyys, hyväolo ja itsetunto
4) Ympäristö ja muut ihmiset
5) Hyvinvointi ja terveys
6) Lisääntyminen
7) Normit ja tavat
8) Oikeudet

Jokaiseen aiheeseen kuuluu tietoja ja taitoja, jotka kerrotaan lapsille. Opetus tapahtuu niin, että se sopii lasten ikätasolle. Myös myönteisen asenteen opettaminen kuuluu kehotunnekasvatukseen ja sen kaikkiin aiheisiin.