Keitä olemme

Maassamme on yli miljoona monen ikäistä, näköistä ja henkistä isovanhempaa. Jokaisella isovanhemmalla on oma tarinansa. Isovanhemmuus on vaihtelevasti makeaa ja hapanta elämän jälkiruokaa, johon kuuluu niin iloa kuin surua, kuten elämään itseensäkin.

Moni tulee isovanhemmaksi entistä vanhempana, mutta silti varsin hyväkuntoisena. Isovanhemmalla ja lapsenlapsella onkin usein mahdollisuus lukuisiin yhteisiin vuosiin. Isovanhemman on hyvä säilyttää avoin ja uteliaan virkeä mieli lapsenlapsen kanssa. Elämä on muuttunut valtavasti niistä ajoista, kun omat lapset olivat pieniä – saatikka niistä vuosista, kun isovanhempi oli itse taapero. Samalla isovanhempi voi pohtia itse myös sitä, mikä on hänen oma antinsa lapsenlapselleen.

Isovanhemmuus haastaa suhteen välisukupolveen

Isovanhemmuus muuttaa myös suhdetta omaan aikuiseen lapseen, ja tätäkin suhdetta on hyvä pohtia.

• Miten suhtaudun oman lapseni tapaan toimia vanhempana?
  • Haluanko puuttua tai neuvoa liikaa?
  • Pystynkö arvostamaan ja kunnioittamaan hänen vanhemmuuttaan tai hyväksymään hänen erilaiset tapansa kasvattaa lapsiaan?
  • Pystynkö luomaan kahden tasavertaisen aikuisen suhteen välillemme?

Sukupolvien sopu -toimintamme tarjoaa käytännönläheistä tietoa ja tukea, jakaa isovanhempien kokemuksia sekä tarjoaa vertaistukea kasvokkain, puhelimitse ja verkossa. Toimintamme taustalla on sukupolviketjuihin liittyvää tutkimustietoa sekä vankkaa käytännön työn kokemusta. Autamme isovanhempia vahvistamaan itsetuntemustaan, kannustamme sovittelevaan toimintaan sukupolvien välisissä suhteissa sekä parannamme isovanhempien henkistä hyvinvointia ja jaksamista. Teemme myös yhteistyötä muun muassa Senioriverkon, Suomen Punaisen Ristin, HelsinkiMission ja Valli ry:n kanssa.

Asiantuntijanamme työskentelee Minna Oulasmaa, joka on koulutukseltaan parisuhde- ja seksuaaliterapeutti, työnohjaaja ja terveydenhoitaja. Minnan yhteystiedot löytyvät täältä.