Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmä

Eduskuntatalo

Toimimme Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmän asiantuntijasihteeristönä. Ryhmä koostuu kansanedustajista ja europarlamentaarikoista. Ryhmä perustettiin Väestöliiton aloitteesta vuonna 1995. Ryhmän tavoitteena on edistää erityisesti sukupuolten välistä tasa-arvoa sekä seksuaaliterveyttä ja -oikeuksia Suomessa sekä Suomen ja Euroopan ulkosuhde- ja kehityspolitiikassa.

Seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmä tarjoaa keskustelufoorumin kansanedustajille ja europarlamentaarikoille, järjestää tilaisuuksia, tuottaa tietoa sekä kutsuu tarvittaessa asiantuntijoita kuultavaksi.

Ryhmän puheenjohtajana toimii Saara Hyrkkö (Vihreät) sekä varapuheenjohtajina Hanna Sarkkinen (Vasemmistoliitto) ja Saara-Sofia Sirén (Kokoomus)

Tutustu ryhmän toimintaan tästä

Osa eurooppalaista verkostoa

Eduskunnan seksuaalioikeudet- ja kehitysryhmä on Brysselissä toimivan European Parliamentary Forum for Sexual and Reproductive Rights -kattojärjestön (EPF) jäsen. EPF on Euroopan maiden parlamenttien vastaavien ryhmien kattojärjestö. Se on ainoa eurooppalainen järjestö, joka tarjoaa kansanedustajille puitteet tehdä seksuaaliterveyteen ja -oikeuksiin liittyvää yhteistyötä.
Järjestö kouluttaa sekä tiedottaa kansanedustajia ja europarlamentaarikkoja seksuaaliterveyden ja -oikeuksien tärkeydestä. EFP järjestää muun muassa vierailuita kehitysmaihin, tukee aiheisiin liittyvää toimintaa, organisoi konferensseja sekä lisää ymmärrystä ja asiantuntijuutta seksuaaliterveysasioista kouluttamalla.

Linkki EPF:n sivuille.