Murrosikä

Huom! Osa näiden sivujen sisällöistä avautuu uuden Hyvä kysymys -palvelun artikkeleihin.

Murrosikä alkaa nuorilla hyvin eri iässä. Tyttökehoissa se alkaa yleensä aikaisemmin kuin poikakehoissa. Murrosiässä, kehossa ja mielessä tapahtuu valtavasti kasvua ja kehitystä. Usein fyysinen kehitys tapahtuu tunne-elämää aiemmin. Lisää murrosiän kasvusta ja kehityksestä.

Tyttökehossa murrosikä alkaa yleensä rintojen aristamisella ja kasvamisella. Joillakin tämä tapahtuu 8-vuotiaina, toisilla 13 vuoden iässä. Muita murrosiän merkkejä tyttökehossa ovat häpykarvoitus, kasvupyrähdys, kehon muotojen muuttuminen ja kuukautisten alkaminen. Kuukautiset ilmaantuvat yleensä kasvupyrähdyksen jälkeen. Lisää tyttökehon muutoksista.

Poikakehossa murrosiän alkamisesta kertoo kivesten kasvaminen, tavallisimmin 9 - 13 vuoden iässä. Penis alkaa kasvaa vuotta myöhemmin. Poikakehon murrosiän kehitykseen kuuluvat myös yölliset siemensyöksyt, karvoituksen lisääntyminen ja kasvupyrähdys. Parta usein kasvaa vasta armeijaiässä. Myös poikakehossa rinnat voivat turvota ja aristaa. Lisää poikakehon muutoksista.

Murrosiässä seksi ja seksuaalisuus kiinnostavat nuorta eri tavalla kuin aikaisemmin. Kehossa heräävien tuntemusten ja reaktioiden kautta oma keho ja seksuaalisuus otetaan haltuun. Erilaisten ihmissuhteiden ja seurustelun myötä tutustutaan myös toisen ihmisen kehoon ja seksuaalisuuteen.

Omaan ulkonäköön liittyvät asiat ovat herkkiä murrosikäiselle. Muuttunut keho ja ulkonäkö hämmentävät ja saavat aikaan epävarmuutta. Toisaalta saatetaan kokea ylpeyttä ja helpotusta. On tavallista, että nuorella on huoli omasta muuttuneesta kehosta ja sen toimivuudesta. Tällöin omaa kehoa verrataan toisiin. Joskus median luomat mielikuvat saavat aikaan myös ulkonäköpaineita. Lisää kehon kuvasta ja ulkonäköpaineista.