Näiltä sivuilta löydät tietoa parisuhteesta, sen hoitamisesta, sinkkuudesta ja perheellistymisen teemoista. Löydät sivuiltamme myös avio- ja avoliittoon liittyvää lakitietoa. Voit mm. kartoittaa tilannettasi testeillä ja käydä nettikursseja.

Oletko käyttänyt parisuhdepalvelujamme netissä? Voit arvioida sivustoa, parisuhdepuhelinta ja Kysy asiantuntijalta -palstaa täällä. Tervetuloa kommentoimaan!

Haluatko psykoterapiaan, seksuaaliterapiaan tai eroneuvontaan? Varaa aikasi täältä.

Do you want service in English?
Please contact heli.vaaranen@vaestoliitto.fi
Vill du ha service på svenska?
Kontakta heli.vaaranen@vaestoliitto.fi

Uutisia

Milloin lasta tulisi yrittää?

17.4.
”Hänen mahdollisuutensa saada oma lapsi olivat hetkessä pudonneet lähes nollaan. Hän muistaa huutaneensa kuin villieläin, heittäneensä kirjoja, papereita, läppärinsä – ja romahtaneensa maahan.” Näin kerrotaan teknologiayrittäjä Brigitte Adamsista, naisesta joka neljä vuotta sitten oli keulakuva sille, miten lastenhankintaa on nykytekniikalla mahdollista siirtää.

Syrjintä ei lannista kaikkia sateenkaaripareja

16.4.
Huolimatta tasa-arvoa edistävästä lainsäädännöstä samaa sukupuolta olevat parit lapsineen kohtaavat yhä syrjintää. Syrjinnän aiheuttamat vastoinkäymiset voivat verottaa sateenkaariperheen hyvinvointia. Tutkimukset kuitenkin osoittavat samaa sukupuolta olevien vanhempien perheineen voivan usein hyvin. Vertailevassa tutkimuksessa ei ole kyetty löytämään erityisiä haittoja tai etuja samaa sukupuolta olevien vanhempien vanhemmuudessa tai lasten myöhemmässä menestyksessä. Tämä tutkimus tarkasteli sateenkaariperheiden lannistumattomuutta ja vahvuuksia suhteessa heidän kokemaansa syrjintään ja vähemmistöstressiin.

Pitäisikö mun jäädä vai lähteä?

12.4.
Jo pitkään parisuhdekeskuksen yksi luetuimpia tekstejä on ollut eron tunnusmerkit. Myös nettivastaanotoilla ja asiakkaiden kysymyksissä nousevat usein esiin samat teemat: Mistä tietää, että on aika erota? Onko vielä mahdollista palauttaa läheisyys parisuhteeseen? Mistä tunnistaa, ettei ole enää toivoa? Usein asiakkaat myös kysyvät suoraan työntekijältä, mitä heidän pitäisi tehdä. Toisinaan tämä ihmetyttää: Miksi ihminen pyytää täysin vierasta henkilöä tekemään näin isoja ratkaisun heidän puolestaan? Mistä tässä on kysymys?

Sinkkunaisen pelot

6.4.
Sinkkunainen kulkee kaupungilla punaisissa korkokengissä merkkilaukku käsivarrellaan. Hän saa vapaasti omistaa päivänsä uralleen ja iltaisin siemailla samppanjaa ystävättärien kanssa. Mikä sinkkunaista oikein voisi pelottaa?

Eron jälkeinen yhteistyövanhemmuus edellyttää tunteiden hallintaa

2.4.
Tutkija Helena Willen haastatteli yhteensä 55 eronnutta vanhempaa kahdessa jaksossa eron jälkeen. Ensimmäinen haastattelukierros oli kolme vuotta eron jälkeen ja toinen viisi vuotta eron jälkeen. Tutkija halusi selvittää, miten eronneet hallitsivat kielteisiä tunteitaan yhteistyösuhteessa toisen erovanhemman kanssa. Näitä tunteita olivat loukkaantuminen, viha ja suru.

Kahden äidin välinen kateus johtuu epäselvistä rooleista

23.3.
Uusperheissä lasten biologisen äidin ja uusperheen äidin väliset ongelmat hankaloittavat elämää. Tutkija ja psykologi Sallie Greenwood (2017) selvitti tutkimuksessaan uusperheen lasten biologisen äidin ja uusperheen ei-biologisen äidin välistä ihmissuhdetta ja erityisesti kateutta, joka ihmissuhteessa ilmenee.

Tiedevinkki:

Suurin osa suomalaisista haluaa lapsia jossakin elämänsä vaiheessa. Nuoret parikymppiset kuitenkin usein lykkäävät lastenhankintaa.

Perhebarometrikyselyissä on tullut esiin, että suomalaisten tiedot iän vaikutuksesta hedelmällisyyteen ovat puutteellisia. Väestöliitossa onkin käynnistetty hanke, jonka tarkoituksena on tuottaa tietoa heikentyneen hedelmällisyyden riskeistä sekä kehittää keinoja, joilla hedelmällisyyttä koskeva tieto saataisiin havainnollistettua niin, että yhä pienempi osa ihmisistä jäisi tahattomasti lapsettomaksi.

Maaliskuun Tietovuodossa tarkastellaan raskaaksi tulemiseen kulunutta aikaa ensimmäisten lasten kohdalla.

Palvelut

Nettiajanvaraus tai puh. 09 2280 5267 ma-pe klo 8.30-11.00 ja 12.00-15.30. Puhelimitse voi tiedustella myös kuluvan päivän mahdollisia vapaita aikoja.

palvelunumerossa 0800 183 183 torstaisin klo 12-14. Palvelu on maksuton.

Kysy asiantuntijalta parisuhteeseen ja sinkkuuteen liittyvistä pulmista