Mukava joulu lasten kanssa

29.12.2015

Kuva: Shutterstock.

Toinen joulu eron jälkeen menossa. Olen 46-vuotias kolmen teinin äiti. Eron lisäksi myös vanhempani menehtyivät viime ja edellisenä vuonna yllättäen. Viime joulusta en muista mitään.

Tänä vuonna joulun viettämisen ahdistus nousi joulun lähestyessä, mutta sain idean. Jokaiselle lapselle määriteltiin vastuutehtävä joulun valmistelussa ja näin saatiin innostusta valmisteluihin, eikä äitinä tarvinnut olla yksin vastuussa joulutunnelman luomisesta. Tapaninpäivänä lapset lähtivät isälleen ja mietin, että olipa meillä mukava joulu.

Säilytimme osan vanhoja perinteitä ja loimme vähän uusia, lähinnä ruokien suhteen. Emme valmistaneet perinteisiä jouluruokia, kun ei ne oikein kenellekään maistu ja hankimme ikikuusen. Joulupöydässä lapset totesivat, että on tylsää, kun ei voi kuunnella aikuisten juttuja - totesin hiljaisena kaipuun. Äitini kertoi aina juttuja, mietin, ettei olekaan paikallaan ihan aina yrittää elää tässä hetkessä. Lapset tarvitsevat juurien kasvattamiseen tarinoita - ensi jouluna lisäyksenä sitten näitä, eikä siinä kai tarvitse jouluun asti odottaa.