Mentorointitoiminta monikulttuurisuus- ja tasa-arvotyössä

Väestöliiton työuramentorointitoiminnan tavoitteena on edistää maahan muuttaneiden henkilöiden hyvinvointia, vahvistaa heidän itseluottamustaan ja auttaa heitä luomaan ammattilisia verkostoja. Toiminnan ytimessä ovat aktori-mentori -parit. Työuramentorointi on tasa-arvoista ja vapaaehtoisuuteen perustuvaa. Kotoutumisen ja hyvinvoinnin kannalta muuttajalle on ensiarvoisen tärkeää löytää omia kykyjään ja ammattitaitoaan vastaavia työmahdollisuuksia uudesta kotimaasta.

Perinteisesti vain korkeasti koulutetuille naisille suunnattu toiminta Womento on vuodesta 2016 alkaen avautunut myös miehille ProMento ja pitempään työmarkkinoiden ulkopuolella oleville Monumento ja ’Matkalla työelämään’. Vuonna 2017 työuramentorointiprosessiin (kesto noin 8 kuukautta) osallistuu yhteensä 144 henkilöä. Heistä suurin osa on naisia.

Väestöliitto kouluttaa lisäksi muita organisaatioita työuramentorointimallin toteuttamiseen sekä ylläpitää M3-verkostoa, joka kokoa yhteen mentorointia maahanmuuttajille toteuttavat noin 15 eri tahoa.