Halut jäissä? Naisen seksuaalisen halun puute -julkaisu

21.3.2012

Halut hukassa?
Seksuaalisen halun elpyminen kohentaa parisuhdeonnea

Haluaisin haluta. Haluaisin kokea useammin niitä harvinaisia läheisyyden hetkiä, jolloin palaamme alkuaikojen ihastuksen tunnelmiin ja puhumme toisillemme vielä aamullakin kuin miehelle ja vaimolle - ei äidille ja isälle. Haluaisin kokea useammin sen täydellisen rentouden ja hikiset ihot. Ja haluaisin varmistaa, ettei mieheni karkaa.

Ainakin ajoittainen seksuaalisen halun puute koskee joka toista suomalaista parisuhdetta. Tutkimusten mukaan halun puute on huomattavasti yleisempää naisilla kuin miehillä ja se on lisääntynyt heillä kaikissa parisuhdemuodoissa. Usein haluttomuusongelmat keskittyvät niin sanottuihin elämän ruuhkavuosiin.

Uudessa julkaisussa Halut jäissä? Naisten seksuaalisen halun puute annetaan ääni noin sadalle suomalaiselle naiselle, jotka kirjoituksissaan kuvaavat seksuaalisen halun puutetta ja sen syitä. – Kirjoitukset auttavat ymmärtämään, mitä seksuaalisen halun puute on naisille käytännössä tarkoittanut ja mitä seurauksia sillä on ollut heidän elämälleen, selvittää Väestöliiton kliininen seksologi Tarja Sandberg, joka on julkaisun toinen kirjoittaja.

– Läheisyys, intiimiys ja seksuaalinen halu kuuluvat yhteen ja ne tukevat toinen toisiaan.  Haluttomuus vaikuttaa parisuhteen hyvinvointiin. Se aiheuttaa väistämättä ongelmia parin vuorovaikutuksessa ja heikentää parisuhteen seksuaalista tyytyväisyyttä ja johtaa jopa eroon, kertoo puolestaan julkaisun toinen kirjoittaja, tutkimusprofessori Osmo Kontula Väestöliitosta.

Nuorten naisten suuri osuus kirjoittajissa hämmästytti tutkimuksen tekijöitä. – Seksuaalisen halun puute koskee laajasti myös nuoria naisia. Halun puute oli kirjoittajien keskuudessa yhtä yleistä nuorilla kuin jo vähän vanhemmillakin naisilla. Joka kolmas haluttomuudesta kirjoittanut nainen oli alle 30-vuotias, he kertovat.

Suurin syy haluttomuuteen löytyi naisesta itsestään

Syitä haluttomuuteen löytyi niin naisesta itsestä, parisuhteesta kuin miehestäkin. Suurin syy haluttomuuteen oli joku naisiin itseensä liittyvä tekijä. – Kaikkein tyypillisintä haluttomuuteen liittyvissä tarinoissa oli se, että naisella oli huono seksuaalinen itsetunto. Hän ei tunne itseään haluttavaksi. Miehet voisivat helpottaa tätä tilannetta suurestikin, jos he suostuisivat kehumaan naiselliselta tenholtaan epävarmoja kumppaneitaan, neuvoo Kontula.

Joka neljännessä kertomuksessa halun puutteen taustalla oli jokin parisuhteen toimivuuteen liittyvä merkittävämpi ongelma. Näitä olivat esimerkiksi arvostuksen ja myönteisen palautteen puute, yhteisen ajan ja romantiikan puute, stressaava parisuhde tai uusperhe, miehen haluttomuus, miehen liian nopea laukeaminen ja miehen epäilty uskottomuus. Reilussa kymmenesosassa haluttomuuden syy löytyi miehestä, esimerkkejä näistä olivat miehen väkivaltaisuus, alkoholismi, masennus, korostunut mustasukkaisuus, uskottomuus, tietyt sairaudet ja miehen erektio-ongelmat.

Parisuhteen ongelmallinen arki ja sen jakaminen puolison kanssa selittivät myös haluttomuutta. Myös väsymyksen vaikutus haluun ja seksiin tuli selvästi ilmi. Elämä saattoi olla kokonaisuutena hyvin stressaavaa sekä työssä että kotona. Erityisen haasteellista elämä tuntui olevan tässä suhteessa uusperheissä.

Naisten oli kovin vaikeata hyväksyä seksuaalisen halunsa puutetta. Sen puute näyttää johtavan oman arvostuksen laskemiseen ja muuten onnellisen elämän muuttumiseen tietyltä osalta onnettomaksi ja surulliseksi. – Naisen seksuaalisen toiminnan ja tyytyväisyyden on katsottu korreloivan hänen henkisen ja tunne-elämänsä hyvinvoinnin kanssa, toteaa Kontula.

Haluttomuuden myötä tunnen, että tärkeä osa elämästäni puuttuu. En ole tasapainossa. Jokin elämänilon energia on hävinnyt, nauru on hävinnyt. Tunnen kutistuneeni pienemmäksi kuin mitä oikeasti olen. Voimavaroja olisi vaikka mihin, mutta seksuaalisuuden tuoman positiivisen energian voima puuttuu tällä hetkellä.

Halua voi lisätä monin tavoin

Jos seksuaalinen halu on hiipunut, ei sen eteen tarvitse voimattomana pysähtyä. Monien haluttomuusongelmien parasta lääkettä on parisuhteen kommunikaation ja vuorovaikutuksen elvyttäminen tai parantaminen, myös seksuaaliasioissa.

– Halua voi lisätä monilla eri tavoilla, koskettelulla, keskustelemalla kumppanin kanssa siitä, mitä haluaa ja toivoo, eroottisella materiaalilla, kiihottavalla leikittelyllä ja niin edelleen. Kannattaa myös muistaa fantasiat, jotka ovat hyvä apu ja seksin pääomaa. Seksuaalisen halun syntymiseen tarvitaan hyvä kumppani, niin sanottu terve itsekkyys seksin aikana, hyvä seksuaalinen itsetunto ja hyvät seksitaidot, neuvoo Sandberg.

Jos muu ei auta, seksuaaliterapiaan tai -neuvontaan hakeutuminen saattaa muuttaa elämän suunnan nautinnollisempaan seksuaalisuuteen ja hyviin seksuaalikokemuksiin. – Riittävä tavoite on nautinnon saavuttaminen sellaisena, kun se kunakin hetkenä ja ajanjaksona elämässä on mahdollista, Sandberg muistuttaa.

Lisätietoja:
Kliininen seksologi Tarja Sandberg, Väestöliitto, 040-172 9608
Tutkimusprofessori Osmo Kontula, Väestöliitto, 040-582 7369

Julkaisun kirjeaineisto koottiin yhteistyössä Me Naiset -lehden kanssa ja sen kokoaminen alkoi lehdessä julkaistulla kirjoituskilpailukutsulla. Helmikuun 2011 alkuun mennessä kirjoituksia oli saapunut yhteensä 102, joista 2 miehiltä ja 4 sellaisilta naisilta, jotka eivät olleet tunteneet halun puutetta. Kirjoittajista 52 oli alle 40-vuotiaita ja kirjoittajien keski-ikä oli 37 vuotta.

Halut jäissä? Naisten seksuaalisen halun puute. Osmo Kontula ja Tarja Sandberg. Väestöliitto 2012. ISBN 978-952-226-095-6. Tilaukset www.vaestoliitto.fi/nettikauppa. Hinta 24 € + toimituskulut.

Halut jäissä? Naisen seksuaalisen halun puute -julkaisu