Mentoriksi maahanmuuttajalle?

Oletko kiinnostunut tapaamaan ja tukemaan muualta tulleita ihmisiä? Haluatko jakaa osaamistasi vapaaehtoistoiminnassa? Onko sinulla päivisin aikaa vapaaehtoistyöhön? Etsimme reippaita mentoreita maahan muuttaneille, jotka ovat olleet pidemmän aikaan tai kokonaan pois työelämästä esim. kotivanhemmuuden takia.

Mentorina tuet työhön, koulutukseen tai yrittäjyyteen tähtäävää henkilöä. Tehtävänäsi ei kuitenkaan ole itse järjestää työpaikkaa vaan antaa neuvoja ja vinkkejä suomalaisesta työelämästä ja yhteiskunnasta.

Mentorit toimivat mentorointitiimeissä, jossa kussakin on kaksi mentoria ja kaksi aktoria (mentoroitavaa). Lisäksi Väestöliiton henkilökunta tukee mentorointia säännöllisesti koulutuksin. Yhteiset koulutukset ovat päiväsaikaan, mutta pienryhmätapaamisista neljän henkilön muodostama tiimi voi sopia itse. Koulutuksissa ja tapaamisissa on tarpeen mukaan lastenhoitaja.

Millainen on hyvä mentori? Toivomme mentoreiden tulevan avoimin mielin ja kiinnostuneella asenteella mukaan! Valmiita vastauksia ei tarvitse olla ennakkoon, vaan aktoria voidaan ohjata löytämään vastaukset oikeasta paikasta. Hyvä mentori pysyy koko prosessiin ajan mukana eli 6-8 kk, jonka aikana järjestetään kuusi koulutusta mukaan lukien mentorien valmennus. Neljän hengen mentorointitiimi tapaa kerran viikossa oman aikataulun mukaan. Tiimissä mentorin ei tarvitse toimia yksin vaan mukana on myös toinen mentori tukemassa. Lisäksi mentorointiprosessin aikana käytössä on myös Väestöliiton asiantuntijat.

Haluatko kuulla lisää vapaaehtoistoiminnasta? Ota yhteyttä: Inka Saarela, inka.saarela@vaestoliitto.fi / 040 662 8591

Oletko maahanmuuttaja ja haluat osallistua ryhmään? Ota yhteyttä: Chiara Costa-Virtanen, chiara.costa-virtanen@vaestoliitto.fi / 040 663 2155

​Ryhmät 2018 (lista päivittyy sitä mukaan, kun tiedämme ryhmien aloitusajankohdan)
Helsinki huhtikuu (täynnä)
Espoo kesäkuu
Helsinki syyskuu
Vantaa syyskuu
Helsinki lokakuu
Lisää ryhmiä aloittaa 2018–2019 aikana pääkaupunkiseudulla ja Oulussa.

Kiinnostuitko? Täytä tästä mentoroinnin hakulomake.

Tietoa hankkeesta:

Matkalla työelämään –hankkeessa (1.10.2017 – 31.3.2020) luodaan uusi ja kustannustehokas työhön, koulutukseen tai yrittäjyyteen ohjaava mentorointimalli kotivanhemmuuden tai terveydellisten syiden vuoksi pitkään poissa työmarkkinoilta olleille maahanmuuttajille. Yhteistyöhön perustuva mentorointimalli kehitetään yhdessä järjestötoimijoiden, työvoimaviranomaisten, kuntien ja oppilaitosten kanssa.

Mallia kehitetään pilotoimalla vähintään 90 maahanmuuttajalle mentorointia pk-seudulla ja Oulussa, jossa järjestösektorin rekrytoimat vapaaehtoiset ja opiskelijat mentoroivat TE-toimiston ja järjestöjen kautta aktoreiksi valikoituneita, vapaaehtoisesti osallistuvia työelämään suuntaavia maahanmuuttajia. Mentorointi on aktivoivaa ja tavoitteellista toimintaa, jossa päämääränä on maahanmuuttajan työllistyminen, koulutukseen pääsy tai yrittäjäksi ryhtyminen.

Hanke toteutetaan Euroopan sosiaalirahaston rahoituksella.

Lisätietoja: Gunta Ahlfors, gunta.ahlfors@vaestoliitto.fi, puh. 040 653 0057