Oletko maahanmuuttaja? - klikkaa tästä

Mentoriksi maahanmuuttajalle?

Oletko kiinnostunut tapaamaan ja tukemaan muualta tulleita ihmisiä?

Haluatko jakaa osaamistasi suomalaisesta työelämästä vapaaehtoistoiminnassa?

Etsimme vapaaehtoisia työuramentoreita maahan muuttaneille osaajille!

"mentorini on antanut minulle itsevarmuutta osaamiseeni, nyt tiedän mitä haluan tehdä!"
- aktori 2018

Etsimme innostavia mentoreita maahan muuttaneille osaajille, jotka etsinnöistä huolimatta eivät ole löytäneet työtä tai ovat olleet kokonaan pois työelämästä esim. kotivanhemmuuden takia.

Mentorina tuet työhön, koulutukseen tai yrittäjyyteen tähtäävää henkilöä. Tehtävänäsi ei kuitenkaan ole itse järjestää työpaikkaa vaan antaa neuvoja ja vinkkejä suomalaisesta työelämästä ja yhteiskunnasta.

Parimentoroinnissa voidaan keskustelujen avulla hahmottaa aktorin ammatillisia tavoitteita ja tehdä yhdessä suunnitelma niiden saavuttamiselle. Mentori voi myös auttaa aktoria tekemään esimerkiksi ansioluettelon ja mallihakemuksen työnhakua varten tai rohkaista ottamaan yhteyttä työnantajiin. Tapaamisissa aktori ja mentori voivat keskustella myös suomalaisesta työkulttuurista sekä työelämän tavoista. Toimimme suomeksi, jotta työelämän sanasto vahvistuu.

Millainen on hyvä mentori? Toivomme mentoreiden tulevan avoimin mielin ja kiinnostuneella asenteella mukaan! Valmiita vastauksia ei tarvitse olla ennakkoon, vaan aktoria voidaan ohjata löytämään vastaukset oikeasta paikasta. Hyvä mentori toimii aktorin sparraajana ja tukena työnhaussa. Hän pysyy koko prosessiin ajan mukana eli n. 6kk. Mentorointipari tapaa oman aikataulun mukaisesti n. 2 kertaa kuussa.

Väestöliitto kouluttaa kaikki aloittavat mentorit ennen parimentoroinnin alkutilaisuutta.

Haluatko kuulla lisää vapaaehtoistoiminnasta? Ota yhteyttä: Inka Saarela, inka.saarela@vaestoliitto.fi / 040 662 8591

​Ryhmät 2018 - 2019
Helsinki huhtikuu (täynnä)
Espoo kesäkuu (täynnä)
Helsinki syyskuu
Vantaa syyskuu
Helsinki lokakuu
Lisää ryhmiä aloittaa 2018–2019 aikana pääkaupunkiseudulla.

Kiinnostuitko? Meillä on jatkuva haku käynnissä. Täytä tästä mentoroinnin hakulomake.

Tietoa hankkeesta

Matkalla työelämään –hankkeessa (1.10.2017 – 31.3.2020) luodaan uusi ja kustannustehokas työhön, koulutukseen tai yrittäjyyteen ohjaava mentorointimalli kotivanhemmuuden tai terveydellisten syiden vuoksi pitkään poissa työmarkkinoilta olleille maahanmuuttajille. Yhteistyöhön perustuva mentorointimalli kehitetään yhdessä järjestötoimijoiden, työvoimaviranomaisten, kuntien ja oppilaitosten kanssa.

Mallia kehitetään pilotoimalla vähintään 90 maahanmuuttajalle mentorointia pk-seudulla ja Oulussa, jossa järjestösektorin rekrytoimat vapaaehtoiset ja opiskelijat mentoroivat TE-toimiston ja järjestöjen kautta aktoreiksi valikoituneita, vapaaehtoisesti osallistuvia työelämään suuntaavia maahanmuuttajia. Mentorointi on aktivoivaa ja tavoitteellista toimintaa, jossa päämääränä on maahanmuuttajan työllistyminen, koulutukseen pääsy tai yrittäjäksi ryhtyminen.

Hanke toteutetaan Euroopan sosiaalirahaston rahoituksella.

Lisätietoja: Gunta Ahlfors, gunta.ahlfors@vaestoliitto.fi, puh. 040 653 0057