Tunteet ovat kuin pilviä taivaalla: niitä tulee ja menee. Ne kuuluvat elämään.

Lomaihastus, kaukoihastus, salamaihastus, julkkisihastus ja mitä näitä nyt on. YLE Summerin Julskulta ja Joesilta löytyy rakkauden kohteita joka sormelle.

Tunteet

Jokaisella on tunteita. Ne tuntuvat kehossa ja mielessä. Samaan päivään mahtuu paljon erilaisia tunteita. Aamulla kaikki voi hymyilyttää, mutta jo parin tunnin kuluttua voi tuntua, että koko maailma kaatuu päälle. Tunteet ovat tunteita, eivät tekoja.

Ihmiset kokevat samoissa tilanteissa erilaisia tunteita. Jännittävässä tilanteessa joku voi puhua paljon ja toinen puolestaan voi olla aivan hiljaa. Tunteisiin liittyvät myös mielialat, joka on pidempikestoinen määritelmä tunteille. Voit esimeriksi olla yhden päivän aikana ärtynyt, iloinen, tympääntynyt, tyytyväinen tai suuttunut, mutta kokonaisuutena voi kokea olevansa onnellinen ja hyvinvoiva.

Tunteita opetellaan näyttämään, tunnistamaan, ilmaisemaan ja säätelemään pienestä lapsesta saakka. Voit itse vaikuttaa siihen, kuinka ilmaiset tunteistasi. Joskus esimerkiksi haastavat tunteet, kuten viha ja suru, voivat tuntua kehossa fyysisinä oireina, kuten mahakipuna tai kivun tunteena, jos ei ole keinoa tai mahdollisuutta käsitellä näitä tunteita.

Omista tunteista ja tuntemuksista kannattaa keskustella ystävän, lähiaikuisen tai vaikka kouluterveydenhoitajan kanssa. Yksin ei kannata esimerkiksi pahan olon kanssa jäädä, koska se voi muuttua yksin kannettuna kohtuuttoman suureksi. Omista tunteista puhuminen helpottaa omaa oloa ja luultavasti myös murheet pienentyvät. Lue lisää tunteiden hallinnasta.

Elämän kuuluu tuntua

Tunteet kuuluvat elämään. Jokainen meistä kokee niin mukavia kuin haastaviakin tunteita. Haastavia tunteita ovat esimerkiksi viha, raivo, pelko ja suru. Nämä voivat olla rankkoja, repiviä, kipeitä tunteita, joiden kanssa voi olla hyvin vaikea olla. Niitä kuitenkaan ei pidä tukahduttaa tai turruttaa esimerkiksi päihteillä, sillä kaikki tunteet ovat tärkeitä.

Voit siis vaikuttaa siihen, miten ilmaiset tunnettasi; huudatko vai kerrotko niistä puhumalla? Riehutko raivona vai pystytkö sanoillasi kuvaamaan tunteitasi? Jos kieltää tunteensa, ne voivat ne purkautua ulos arvaamattomia kanavia myöten, kuten esimerkiksi väkivaltana. Lisää aggressioista.

Kaikki tunteet ovat sallittuja ja niitä tulee ja menee koko ajan – voimakas ja ahdistavakin olo helpottaa, kun malttaa odottaa ja kun niitä käsittelee jollakin tavalla. Joskus tunteiden käsittelemiseen tarvitaan toista ihmistä sekä neuvoja ja tukea.

Joskus tunteet voivat olla todella musertavia. Jos tuntuu siltä, ettei koe mitään iloa elämässä (useana päivänä peräkkäin) tai huomaa vetäytyvänsä omiin oloihin, on syytä hakea apua. Jos yhtäkkiä kadotat mielenkiinnon tavata ihmisiä, urheilla tai nauttia harrastuksesta, joka ennen toi iloa, olisi tärkeää keskustella tunteista ja ajatuksista jonkun lähiaikuisen, esimerkiksi vanhemman tai kouluterveydenhoitajan kanssa. Lisää mielen hyvinvoinnista.