Vaikeatkin tunteet ja valinnat kuuluvat nuorten seurusteluun

10.9.2020 klo 09:00

Mun valinta -kampanjan materiaalit on koottu Väestöliiton Hyvä kysymys -verkkopalveluun.

Seurustelusuhteet ovat monimutkaisia niin aikuisille kuin nuorille. Väestöliiton kampanja Mun valinta rohkaisee tänä vuonna 1319-vuotiaita nuoria tekemään itselleen sopivia valintoja seurustelusuhteessa sekä tunnistamaan omia rajojaan ja kommunikoimaan niistä. Kampanja antaa vinkkejä seurustelun hankaliin valintatilanteisiin: eroon, mustasukkaisuuteen, muihin ihastumiseen ja oman erillisyyden säilyttämiseen.

Kampanja muistuttaa nuoria siitä, että kaikenlaiset tunteet, myös vaikeat, kuuluvat niin elämään kuin seurustelusuhteeseen ja että haasteita tulee kaikille. Vaikeiden tunteiden kokeminen ja niiden käsittely sekä erikseen että yhdessä ovat edellytys sille, että suhde voi syventyä. Jo nuorena kannattaa opetella tunnistamaan omia tunteitaan ja sitä, mistä ne voivat kertoa. On myös tärkeää erottaa se, että omiin tunteisiinsa ei voi vaikuttaa, mutta toimintaansa voi.

─ Tämä ero on monelle nuorelle epäselvä. Esimerkiksi ihastumisen kolmanteen osapuoleen tulkitaan helposti tarkoittavan joko sitä, että on syytä vaihtaa kumppania tai sitten niin, että itsessä on jotain vikaa, kun tuntee tällaisia tunteita. Sen sijaan olisi hyvä pysähtyä miettimään, että mitä tämä tunne kertoo minusta itsestäni. Mitä tarpeitani en ole osannut omalle kumppanilleni ilmaista tai mistä tarpeistani en ole itse pystynyt huolehtimaan ja miksi, sanoo nuorten seksuaalisen hyvinvoinnin asiantuntija Maria Nikunlaakso Väestöliitosta.

Väestöliiton nuorten asiantuntijat haluavat nostaa kampanjassa vuosittain esille jonkin teeman, josta nuorten seksuaalineuvontachatissa ja Poikien Puhelimessa keskustellaan säännöllisesti. Nuorille ei haluta eikä pystytäkään antamaan valmiita vastauksia vaikeisiin kysymyksiin, vaan tarkoitus on herätellä nuoria pohtimaan omia arvojaan, rajojaan ja käyttäytymismallejaan tarjoamalla erilaisia näkökulmia.

─ On tärkeää, että nuoret oppivat itse luomaan tapansa olla seurustelusuhteessa ja omat sääntönsä sekä kommunikoimaan niistä rakentavasti, sanoo nuorten asiantuntija Ville Iivonen Väestöliiton Poikien Puhelimesta.

Myös ero koskettaa suurta osaa nuorista, ja se voi vaikuttaa rajulla tavalla niin nuoren itsetuntoon, koulunkäyntiin kuin hyvinvointiinkin. Kampanja päästää nuoret ääneen pohtimaan sitä, miten kannattaa erota sekä pyrkii tarjoamaan apuvälineitä erosta toipumiseen. Kampanjassa nuoria muistutetaan myös siitä, että vaikka olisi kuinka rakastunut, on tärkeää, että suhteessa kohtaa aina kaksi yksilöä, joilla on omat ajatukset, mielipiteet, kaverit ja kiinnostuksen kohteet.

Mun valinta -kampanjaa voi seurata Instagramissa nuortenvaestoliitto-tilillä 14.─18.9. Kaikki materiaalit kootaan Väestöliiton Hyvä kysymys -verkkopalveluun, jossa ne ovat käytettävissä koulujen seksuaali- ja tunnetaitokasvatuksessa koko lukuvuoden 2020─21. Kampanjan aikana julkaistaan mm. aiheeseen liittyviä videoita, artikkeleita, testejä, sometietoiskuja ajanvarauschatteja sekä eroaiheinen ryhmächat.

hyvakysymys.fi/munvalinta

instagram.com/nuortenvaestoliitto/