Naisten, lasten ja vastasyntyneiden tilanne on Gazassa kestämätön

Kuvassa nainen palestinalaisessa sairaalassa jalkaleikkauksen jälkeen.

Polttoaine, vesi, ruoka ja lääketarvikkeet loppuvat ja terveydenhuoltojärjestelmä on täysin romahtanut Gazassa. Naiset, lapset ja vastasyntyneet kärsivät suhteettomasti väkivallasta ja syvenevästä humanitaarisesta kriisistä.

Äitien, vastasyntyneiden ja lasten terveyspalvelut ovat romahtaneet. Pommitukset, vahingoittuneet tai toimimattomat sairaalat sekä pula vedestä, sähköstä, ruuasta ja lääkkeistä vaikeuttavat heidän selviytymistään valtavasti.

Gazan terveysministeriön tietojen mukaan 6. marraskuuta mennessä Gazan kaistalla on kuollut 2823 naista ja 4324 lasta, mikä on 67 prosenttia kaikista uhreista. Lisäksi tuhannet ovat loukkaantuneet. Käytännössä yli 420 lasta kuolee tai loukkaantuu joka päivä. Osa heistä on vain muutaman kuukauden ikäisiä. Myös vastasyntyneiden elämä on vaarassa. Jos sairaaloista loppuu polttoaine, arviolta 130 vastasyntyneiden ja tehohoitopalveluista riippuvaisen ennenaikaisen vauvan henki on vaarassa, koska keskoskaapit ja muut lääketieteelliset laitteet eivät enää toimi.

Gazassa on arviolta 50 000 raskaana olevaa naista, joista yli 180 synnyttää joka päivä. Viidellätoista prosentilla heistä on todennäköisesti raskauteen tai synnytykseen liittyviä komplikaatioita, ja he tarvitsevat lisähoitoa. Kriisin aiheuttama stressi lisää myös tutkitusti keskenmenoja ja ennenaikaisia synnytyksiä.

Äitiyskuolemien odotetaan lisääntyvän, koska tällä hetkellä turvallisia synnytyspalveluita ei ole saatavilla. 18 sairaalaa ja 40 terveyskeskusta on suljettu, minkä vuoksi naiset joutuvat synnyttämään väliaikaismajoituksessa, kodeissaan, kaduilla raunioiden keskellä tai ylikuormitetuissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Sairaanhoidonkaan piirissä hygieenisiä olosuhteita ei voida varmistaa, mikä johtaa infektioiden ja lääketieteellisten komplikaatioiden riskin kasvuun. Sairaaloissa ja terveyskeskuksissakaan naiset, lapset ja vastasyntyneet eivät ole turvassa: marraskuun 1. päivä Al Hilon sairaalaa, tärkeää synnytyssairaalaa, pommitettiin.

Tilanne on erityisen vaikea Gazan pohjoisosissa, missä hyökkäykset sairaaloiden läheisyydessä jatkuvat. Sairaaloissa majoittuu kymmeniätuhansia maansisäisiä pakolaisia, joille tarjotaan vain välttämättömimmät palvelut. Järjestöjen raporttien mukaan sairaaloissa tehdään lääkintätarvikkeiden puutteen vuoksi ilman nukutusta vaativiakin leikkauksia, kuten amputaatioita ja sektioita. Huolimatta siitä, ettei turvallista pääsyä Gazaan ole, ovat YK-järjestöt, kuten UNFPA onnistuneet toimittamaan vastasyntyneille ja synnyttäjille vähän lääkkeitä ja tarvikkeita, joiden avulla naiset esimerkiksi pystyvät synnyttämään hygieenisemmin, vaikka he eivät pääsisi sairaalaan.

Yli puolet Gazan väestöstä asuu nyt UNRWA:n tiloissa, joissa on huonot olosuhteet, riittämättömät vesi- ja elintarvikehuoltopalvelut, mikä aiheuttaa nälkää ja aliravitsemusta, nestehukkaa ja vesivälitteisten tautien leviämistä. UNRWA:n alustavien arvioiden mukaan 4600 siirtymään joutunutta raskaana olevaa naista ja noin 380 vastasyntynyttä tarvitsevat lääketieteellistä hoitoa.

Lisäksi 73 000 naista on tällä hetkellä raskaana Länsirannalla, ja yli 8 120 naisen odotetaan synnyttävän seuraavan kuukauden aikana väkivaltaisuuksien laajentuessa.

Tarvitaan välitön humanitaarinen tulitauko siviilien auttamiseksi ja tilanteen katastrofaalisen pahenemisen estämiseksi. Kaikkien konfliktin osapuolten on noudatettava kansainvälisen humanitaarisen oikeuden mukaisia velvoitteitaan suojella siviilejä ja siviili-infrastruktuuria, myös terveydenhuoltoa.