Väestöliiton Poikien Puhelin täyttää 15 vuotta

megafonista tulee teksti Poikien Puhelin 15 vuotta

Keväällä 2007 Helena Häkkinen ja Anu Miettinen järjestivät hyväntekeväisyystapahtuman, jonka tuotto ohjattiin Väestöliiton toimintaan poikien hyvinvoinnin edistämiseksi. Siitä syntyi Poikien Puhelin, joka täyttää elokuussa 15 vuotta ja jonka puhelin- ja chat-palvelujen kautta on tähän mennessä vastattu yli 190 000 yhteydenottoon. Syntymäpäiväänsä palvelu juhlistaa erityisellä SynttäriLIVE-striimillä Twitch-kanavallaan maanantaina 15.8. klo 16: www.twitch.tv/poikienpuhelin.

Ensisijaisesti alle 20-vuotiaille pojille ja nuorille miehille tarkoitettu palvelu on vuodesta 2015 lähtien tullut tutuksi myös YouTube-kanavansa sisältöjen kautta. Kanava tarjoaa huumorilla höystettyä tietoa ja madaltaa kynnystä ottaa yhteyttä. Vuodesta 2016 lähtien keskusteluapua on ollut tarjolla myös chatin muodossa.

Joonas Kekkonen oli mukana perustamassa Poikien Puhelinta. Nykyisin hän työskentelee Miessakit ry:n kehittämis- ja koulutuspäällikkönä. Hän pitää palvelua yhä ainutlaatuisena:
”Poikien Puhelin on tarjonnut nuorille miehille mahdollisuuden puhua ja kysyä aikuisilta miesvastaajilta kaikesta siitä, mitä heidän arjessaan jää sanomatta ja oppimatta. Palvelussa kuullaan elämän koko kirjo. Sen ammattimaisuus ja asiantuntijuus ovat mahdollistaneet laadukkaan ja Nuorten arvostaman tavan pitää palvelu yhtaikaa titoa tarjoavana, Nuorten maailmaa ymmärtävänä, rajoja asettavana ja lämminhenkisenä.”

Mikä Poikien Puhelimessa on ja pysyy, palvelupäällikkö Anders Huldén?

“Palveluissa kuuluu maailman meno muuttuvine ilmiöineen: puhutaan peloista, suruista ja unelmista. Silti pandemiankin aikana ja Ukrainan sodan myötä muuttuneessa tilanteessa valtaosassa yhteydenottoja puhutaan edelleen aikuiseksi kasvamiseen liittyvistä perusasioista: murrosiän muutoksista, vehkeistä, ihmissuhteista ja ihan tavallisesta arjen hallinnasta.”

Ketkä teille soittavat?

”Nuorimpia yhteydenottajia ovat 8-vuotiaat, muistan jutelleeni jopa äitinsä rohkaiseman 6-vuotiaan kanssa. He saattavat haluta juttuseuraa yksinäiseen iltapäivään, kertoa onkiretken kalasaaliista tai pyytää apua kiusaamiseen koulussa. 12-19-ikäisten kanssa jutellaan erityisen paljon murrosiästä, seksuaalisuudesta ja ihmissuhteista. Meille soittavat jonkin verran myös 20-25-vuotiaat, vaikka pääasiallinen kohderyhmämme ovat alle 20-vuotiaat. He saattavat ensin pahoitella teininä porukalla soitettuja pilapuheluita, ja kysyä saisiko apua nyt, kun vakava tilanne on päällä. Onneksi keksivät soittaa!” Anders lisää.

Keskustelu helpottaa oloa

Palautteessa todetaan usein, miten helpottavaa oli saada jäsennettyä omia ajatuksia ja huomata, ettei olekaan ainoa, joka näitä asioita pohtii. Mahdollisuus nimettömään yhteydenottoon on äärimmäisen tärkeä. Monelle kynnystä madaltaa myös se, että palvelussa vastaa mies. Osalta puuttuu turvallinen aikuinen, jolle puhua vaikeista asioista. Joistain itselle hankalista asioista, kuten vaikka seksuaalisista mieltymyksistä tai moraalipohdinnoista, ei välttämättä halua kysyä tai puhua oman lähipiirin kanssa.

”Maailma, jossa nuoret kasvavat muuttuu, ja sen myötä myös Poikien Puhelin. Uusia poikia ja nuoria miehiä kohtaavia ja osallistavia tapoja kokeillaan ja kehitetään tiimissä jatkuvasti. Poikien tarve jutella itselleen tärkeistä asioista kuitenkin on ja pysyy” nuorten asiantuntija Tommi Huhtaniemi toteaa.

***

Poikien Puhelin juhlistaa 15-vuotissyntymäpäiväänsä erityisellä SynttäriLIVE-striimillä Twitch-kanavallaan, www.twitch.tv/poikienpuhelin, maanantaina 15. elokuuta klo 16. Katso lyhyt video Poikien Puhelimen historiasta Väestöliiton Facebookista tai Instagramista!

Voit tukea Poikien Puhelimen toimintaa tekemällä lahjoituksen  osoitteessa www.vaestoliitto.fi/lahjoita, MobilePay:llä numeroon 19600 tai osallistumalla Kapua Pyhä-keräykseen. Poikien Puhelimen toimintaa voit tukea myös kertomalla palvelun olemassaolosta lähelläsi oleville pojille ja nuorille miehille!

Lisätietoja:
www.poikienpuhelin.fi
Palvelupäällikkö Anders Huldén, puh. 040 669 5019, anders.hulden[at]vaestoliitto.fi

Poikien Puhelin vastaa ilmaisnumerossa 0800 94884 arkisin klo 13–18. Chatissa palvelemme maanantaista torstaihin klo 13–18 sekä perjantaisin klo 13–15, osoitteessa www.poikienpuhelin.fi. Vi svarar även på svenska i telefonjouren, tisdagar 15.30-18 och torsdagar 15.30-18, samt i chattjouren på onsdagar 15.30-18.