Perheystävällinen työpaikka -ohjelma

Isä ja lapsi selin kameraan kävelemässä käsikkäin kotitiellä.

Väestöliitto myöntää Perheystävällinen työpaikka -tunnuksen® työpaikalle, joka täyttää perheystävällisyyden kriteerit. Tunnus kertoo työnantajan sosiaalisesta vastuullisuudesta sekä sitoutumisesta perheystävällisyyden toteuttamiseen ja kehittämiseen.

Perheystävällisellä työpaikalla otetaan huomioon erilaiset elämäntilanteet osana työntekoa ja työpaikan käytäntöjä ja asenteita.

• Perheystävällisyyden toteuttamisessa keskeistä ovat hyvä henkilöstöpolitiikka, perhemyönteinen asenne sekä yhteisten pelisääntöjen noudattaminen.
  • Työpaikalla on sovittu yhteiset toimintamallit ja joustojen mahdollisuudet. Näistä myös tiedotetaan aktiivisesti. Pelisääntöjä ja ohjeistuksia päivitetään ja kehitetään.

Perheystävällinen työpaikka -ohjelma sopii kehittämistyön tueksi eri toimialoille ja erikokoisille organisaatioille.

• Ohjelmaa voivat hyödyntää kaikki työpaikat, jotka haluavat toimia perheystävällisesti ja tukea ihmisten yhdenvertaisuutta, työyhteisön monimuotoisuutta ja tasa-arvoa.
  • Perheystävällisyys ei rajoitu vain lapsiperheisiin, vaan perhe on käsitteenä laaja: perheystävällisyys ulottuu elämänkaaren eri vaiheisiin.
  • Perheystävällinen työpaikka -ohjelma on suunniteltu niin, että se sopii yhtä laille yksityiselle, julkiselle kuin järjestösektorille.
  • Ohjelma etenee vaiheittain. Vaiheet ovat maksullisia.

Hinnat: Väestöliitto on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen yhdistys. Ohjelman hinnoittelu perustuu kustannuksiin, joita Väestöliitolle aiheutuu toiminnasta ja sen kehittämisestä. Näin jokaiselle asiakkaalle tarjotaan kustannustehokas tapa kehittää organisaatiotaan.

Väestöliiton tavoitteena on, että Suomessa kaikilla työpaikoilla perheystävällisyyttä toteutetaan osana työkulttuuria ja jokapäiväisiä arjen käytäntöjä.

Mitä hyötyä perheystävällisyydestä on?

Perheystävällinen työpaikka -ohjelma on investointi yrityksen tärkeimpään pääomaan – omaan henkilökuntaan. Perheystävällisyys tutkitusti

• lisää jaksamista ja työtyytyväisyyttä
  • kehittää toimintakulttuuria
  • vahvistaa työnantajamielikuvaa
  • tukee niin yksilön kuin koko perheen hyvinvoitnia
  • lisääntyvän hyvinvoinnin kautta vähentää sairauspoissaoloja ja parantaa työn tehokkuutta ja tuottavuutta.

Ohjelma tukee työpaikan tavoitteellista kehittämistyötä. Kehittämisvaihe kestää tyypillisesti yhdestä vuodesta kolmeen vuoteen.

Perheystävällinen työpaikka -ohjelma on kehitetty Väestöliitossa tutkitun tiedon ja eri alojen työnantajien kanssa tehdyn yhteistyön pohjalta. Perheiden hyvinvointi ja yhteiskunnan sosiaalinen vastuullisuus ja kestävä tulevaisuus ovat Väestöliiton kehittämis-, tutkimus- ja vaikuttamistoiminnan ytimessä.

Kerromme mielellämme lisätietoja Perheystävällinen työpaikka -ohjelmasta. Väestöliitto tarjoaa myös ohjelmasta erillisiä valmennuksia ja perheystävällisyyden kehittämispalvelua.

Yhteystiedot:

Anna Kokko, Ohjelmapäällikkö

050 342 0572, anna.kokko@vaestoliitto.fi

”Kiitos vielä Väestöliitolle yhteistyöstä perheystävällisyyden edistämisessä! Perheystävällinen työpaikka -tunnus on suuri kunnia ja sen myötä perheystävällisyyden ylläpitämiseen ja kehittämiseen panostetaan myös tulevaisuudessa.”

Haluatko lisätietoja Perheystävällinen työpaikka -ohjelmasta?

Tällä lomakkeella voit pyytää meitä olemaan yhteydessä, jos organisaationne on kiinnostunut Perheystävällinen työpaikka -ohjelmasta. Annamme mielellämme lisätietoja ja palaamme mahdollisimman pian asiaan.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.