Maksuton ehkäisy ja tasa-arvo

Väestöliitto ja sen kymmenkunta yhteistyötahoa tavoittelevat raskauden ja seksitautien ehkäisyn kulujen julkista rahoittamista alle 25-vuotiaiden osalta. Maksuton ehkäisy luo tasavertaisen mahdollisuuden sadoille tuhansille nuorille pitää seksuaaliterveydestään huolta ilman, että oma tai perheen varallisuus rajaa vaihtoehtoja tai asettaa esteitä ehkäisyn hankinnalle. Tavoite on taata kaikille alle 25-vuotiaille ehkäisyä tarvitseville kunnan (tulevan maakunnan) kustantama ehkäisymenetelmä. Ehkäisykulut kasaantuvat usein tytön tai nuoren naisen vastuulle. Maksuton ehkäisy -tavoitteella on siten selvä sukupuolivaikutus.

Vuoden 2017 vaikuttamistyön kohteena ovat tuhannet kuntapäättäjät, asiantuntijat ja kuntalaiset itse. Pyrkimys on herättää innostusta valtuustoaloitteiden valmisteluun, mutta myös herättää kuntalaisten mielenkiinto ja sitä kautta luoda painetta toimintakäytännön uudistukselle.

Vuonna 2017 Väestöliitto on yhteistyökumppaniensa kanssa nostanut teemaa esiin kuntavaaleissa ja pitää nyt yhteyttä uusiin kuntavaltuutettuihin. Vuoden aikana valmistaudutaan tuleviin maankuntavaaleihin ja nostetaan vaaleissa teemaa esiin yhtenä vaikuttamistavoitteiden kärkenä.

Vuonna 2017 Väestöliiton asiantuntija on pitänyt aiheesta alustuksen eduskunnan naisverkostolle. Vuoden aikana vaikutetaan median kautta niin päättäjien kuin muun väestön näkemyksiin haastattelujen, blogikirjoitusten ja myös muuten sosiaalisen median kautta. Teemasta pidetään luentoja eri alojen asiantuntijoille. Työtä tehdään verkostotyönä muiden seksuaaliterveysjärjestöjen ja poliittisten nuorisojärjestöjen kanssa, siten tavoitettava yleisö on suuri ja monipuolinen.