Väestöliiton tamponiportti nostaa kuukautiset puheenaiheeksi

31.10.2017 klo 08:00

Mediatiedote
30.10.2017

Väestöliitto haluaa kuukautisille huomiota ja koristelee julkisivua tamponeilla

Väestöliitto koristelee Kalevankadun toimistonsa portin tamponeilla Halloween-päivänä tiistaina 31.10. ”Tamponiportin” avulla Väestöliitto haluaa tehdä kuukautiset näkyviksi ja nostaa ne puheenaiheeksi. Tempaus järjestetään nyt toista kertaa.

Kuukautisiin liittyy edelleen paljon häpeää ja nolostelua, eikä kuukautisvaivoihin haeta riittävästi apua. Etenkin nuoret kaipaavat tukea ja rohkaisua.

”Vuodesta toiseen nuoret pohtivat samoja asioita kuukautisiin liittyen; miten niistä uskaltaa kertoa vanhemmille, mitä selvitä häpeästä, jos sattuu ohivuoto, miten paljon kuukautiskipuja pitää sietää.” kertoo Väestöliiton nuorisolääkäri Miila Halonen

”Kysymykset kertovat siitä, että kuukautisista pitäisi puhua paljon enemmän ja paljon varhemmin ja nimenomaan normalisoivalla tavalla, välttäen häpeän ja kehokielteisyyden kasvattamista.”

Kuukautiset ovat edelleen tabu monissa maailman kolkissa. ”Esimerkiksi Malawissa ja monessa muussa maassa kuukautisista ei puhuta lainkaan. Tytöt eivät siis tiedä, mitä heidän kehoilleen tapahtuu tai miten hygienia pitää hoitaa kuukautisten alettua.” kertoo Väestöliiton seksuaalioikeuksien asiantuntija Elina Korhonen.

Väestöliitto haluaa muistuttaa, että kuukautiset ovat luonnollinen asia. Kuukautisista voi ja kannattaa puhua enemmän, ei vain biologisena tapahtumana, vaan myös sosiaalisena ilmiönä. Menkkamokat eli kommellukset kuukautisten aikana, samoin kipujen tai runsaiden vuotojen takia tarvittava apu, tulee normalisoida. Väestöliitto kannustaa vanhempia, ammattikasvattajia ja mediaa ottamaan haasteen vastaan kuukautishäpeän poistamiseksi.

Väestöliiton Kuukautisportti on nähtävänä 31.10. klo 10–15 osoitteessa Kalevankatu 16.

Lisätietoja: Miila Halonen, asiantuntijalääkäri, 050 590 3617, miila.halonen@vaestoliitto.fi

Väestöliiton tamponiportti nostaa kuukautiset puheenaiheeksi