Kesäkumikampanjan käynnistää Antti Tuiskun ”Kumipuku”

29.5.2018

Kuva: YleX / Juuli Aschan

Mediatiedote 29.5.2018

Kesäkumikampanja alkaa YleXPopissa Vaasan kauppatorilla lauantaina 2.6. Tapahtumassa nähdään ensiesitys kesäkumibiisin musiikkivideosta ja samalla laitetaan jakoon vuoden 2018 Kesäkumit. Musiikkivideon on ohjannut Elias Koskimies.

Antti Tuiskun esittämän kappaleen kertosäe ”Laita se kumipuku päälle” on kampanjan iskulause. Nuoria muistutetaan suojautumaan myös suuseksissä, jota harrastetaan enemmän kuin ennen.

— Monille on uutta tietoa se, että seksitaudit voivat tarttua suuseksissä, ja myös naiselle suuseksiä annettaessa. Oma tuntumani on, että vielä aika harva tietää, mikä on suuseksisuoja ja miten sitä kuuluisi käyttää. Suun ja nielun alueen syöpien määrä on kasvanut nopeasti monissa länsimaissa, sen yhdeksi syyksi epäillään suuseksissä tarttuvaa papilloomavirusta, Väestöliiton nuorisolääkäri Miila Halonen sanoo.

Halosen mukaan suuseksissä suojautumisesta ei aina puhuta esimerkiksi koulun terveystiedon opetuksessa.

Kondomi toimii suojana emätin- sekä anaaliyhdynnässä, mutta siitä saa helposti muokattua myös suuseksisuojan. Ohjeet suojan tekoon löytyvät kondomipakkauksesta suomeksi ja ruotsiksi.Kesäkumeissa on tänä vuonna ensimmäistä kertaa ohjeet myös saameksi. Saamelaiskäräjien nuorisoneuvosto jakaa pohjois-, inarin- ja koltansaamenkielisiä kumeja.

Kesäkumeja jaetaan Suomen suurimmissa kesätapahtumissa 190 000 kappaletta. Lisäksi Sotilaskotiliitto jakaa varusmiespalvelustaan suorittaville 30 000 Lomakumia.

Seksikiskalla voi kysyä mitä vain

Kampanja on näkyvästi esillä muun muassa Ruisrockissa Turussa (7.–9.7.) ja Blockfestissä Tampereella (17.­–18.8.). Festareilla järjestöjen asiantuntijat ja vapaaehtoiset kohtaavat tuhansia nuoria ja keskustelevat heidän kanssaan turvallisesta seksistä.

Suositulla Seksikiskalla voi kysyä mistä tahansa seksiin ja ehkäisyyn liittyvästä asiasta. Kiskalla pääsee myös harjoittelemaan kondomin laittamista suorittamalla kondomiajokortin ja päivittämään tietonsa seksitaudeista tekemällä Naimamaisteri-testin.

Kesäkumi-kampanja järjestetään 23. kertaa. Kampanjan toteuttavat YleX, Suomen Punainen Risti, Väestöliitto, Syöpäjärjestöt ja Sotilaskotiliitto. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee kampanjaa.

Seuraa kampanjaa somessa tunnisteilla #kesäkumi ja #naimamaisteri

Facebook: Kesäkumikampanja, Instagram: kesakumivirallinen

Lisätietoja:

Väestöliiton nuorten seksuaalikasvatuksen asiantuntija
Sari Hälinen, p. 050 302 5935

Syöpäjärjestöjen terveyden edistämisen asiantuntija
Tanja Gluschkoff, p. 050 401 1758

Punaisen Ristin terveyden edistämisen suunnittelija
Saara Aakko, p. 020 701 2172

Sotilaskotiliiton toiminnanjohtaja
Satu Mustalahti, p. 045 120 3368

YleX:n ohjelmapäällikkö