MYYTTI: "Sinun täytyy olla onnellinen yksin."

3.12.2014 klo 08:00

Ihmiset puhuvat nykyään avoimesti alkoholismistaan, masennuksestaan ja syömishäiriöstään, mutta sinkkuuteen liittyvä yksinäisyys on tabu. Näin siitä huolimatta, että yksinäisyys ei ole vaikkapa alkoholismin tavoin sairaus vaan normaali reaktio ihmisen jäädessä vaille riittävää emotionaalista tukea.

Psykologian tohtori Susan Johnsonin mukaan tarve kiinnittyä toisiin ihmisiin on evoluution korkein huippu ja ihmislajin vahvin henkiinjäämismekanismi. Se, että tunnet yksinäisyyttä kävellessäsi pariskuntien ohi, ei ole merkki siitä, että sinussa on jotain vikaa. Se kertoo siitä, että sisäinen hälytysjärjestelmäsi toimii. Eristäytyminen oli ihmislajin kehityshistoriassa kuoleman vaarallista.

Rakkauden merkitys ei perustu tarpeeseemme lisääntyä, sillä pystymme parittelemaan ilman rakkauttakin. Rakkaus on tärkeää, koska se liittää meidät toisiimme tunnetasolla ja auttaa tuen saamisessa hädän hetkellä. Tarvitsemme rakkautta pysyäksemme psyykkisesti ja fyysisesti terveinä.

Älä tuomitse yksinäisyyden tunteitasi

Yksinäisyyden tuomitseminen aiheuttaa häpeää. Silloin ihminen liittää yksinäisyyteen kielteisiä arvioita itsestään. Hän kokee olevansa epäonnistunut, kun hän ei pysty olemaan onnellinen yksin. Hän kokee olevansa poikkeava ja ulkopuolinen.

Hyvinvointia tukee se, että ihminen ymmärtää omaa yksinäisyyttään, eikä vaadi itseltään riippumattomuutta muista ihmisistä. Epäonnen tunteet syntyvät elämänvaiheessa, jossa toiveet eivät ole vielä toteutuneet. Ne viestivät, että ihminen kaipaa syvempää yhteyttä toisiin.

Menneinä vuosisatoina sosiaaliset ja emotionaaliset tarpeet kohdistuivat isoihin perheisiin ja kyläyhteisöihin. Nykyisin yhteisöllisyys on vähentynyt, ja ihmisen odotetaan tukeutuvan yhä enemmän omaan kumppaniinsa. On ymmärrettävää, että moni pitää rakkautta elämän tärkeimpänä asiana.

Kumppania etsiessä onnellisuutta tuovat ystävät ja muut läheiset. Psykologisen tutkimustiedon mukaan onni löytyy parhaiten, kun etsimme sitä yhdessä.

Elina Nurminen

Psykologi

Väestöliiton Parisuhdekeskus

Lähteet:

Eckel, S. (2014) It´s not you. 27 (wrong) reasons you´re single. New York: Penguin Group.

Cacioppo, J. & Patrick, W. (2009). Loneliness: Human Nature and the Need for Social Connection. New York: W. W. Norton & Company

Johnson, S. (2008) Kunpa sinut tuntisin paremmin. Helsinki: Psykologien Kustannus Oy

Lue myös: Onko yksin selviäminen ihanteesi?