Videoklippejä:

Katso ja kuuntele Seksuaalisuuden portaat. Lastenpsykiatri, Vanhemmuuskeskuksen johtaja Raisa Cacciatore. Seksuaalisuuden portaat ovat malli, joka autta aikuisia ymmärtämään lasten ja nuorten tärkeitä kehitysvaiheita. Mallin avulla aikuiset voivat opettaa lapsille ja nuorille seksuaalista kehitystä yksilöllisen kehitystason mukaan.

Lasten seksuaalikasvatuskoulutuksen luennot:

Pienten lasten turvataidot –juliste usealla eri kielellä jokaiseen kotiin, kouluun, kerhoon ja neuvolaan. Lastenpsykiatri, asiantuntijalääkäri Raisa Cacciatore 6.2.2018, Perheaikaa.fi facebook livelähetys

Miksi tarvitaan pienten lasten seksuaalikasvatusta Lastenpsykiatri, Vanhemmuuskeskuksen johtaja Raisa Cacciatore 22.9.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Äijätyttöjä ja prinsessapoikia Sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti Anja Saloheimo, 22.9.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Isä seksuaalikasvattajana Sairaanhoitaja, seksuaalineuvoja Jussi Pekkola, 22.9.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Miten seksuaalikasvatus näyttäytyy arjessa PsM, psykologi, psykoterapeutti, opettaja Suvi Laru, 22.9.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Seksuaalisuus neuvolassa Terveyskeskuslääkäri, seksuaalineuvoja Pamela Kauppinen, 22.9.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Kuuluuko seksuaalikasvatus kaikille?  Asiantuntija Anita Novitsky, 3.11.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Päivähoito seksuaalikasvattajana vanhempien rinnalla  Lastenhoitaja, terveydenhoitaja (YAMK), seksuaalineuvoja, hoitotyön lehtori Haija Kankkunen, 3.11.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Saavatko lapset leikkiä mitä tahansa? Sosiaalipsykologi, pari- ja seksuaaliterapeutti Anja Saloheimo, 3.11.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Lasten kuvakirjat seksuaalikasvatuksen tukena. Kätilö YAMK, koordinaattori Susse Ingman-Friberg, 3.11.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Kehon haltuunoton tukeminen -juliste  Terveyskeskuslääkäri, seksuaalineuvoja Pamela Kauppinen, 3.11.2015, Väestöliiton koulutuspäivä alle kouluikäisen lapsen ammattikasvattajille.

Nettiluentoja perhaikaa.fi -sivustolla:

Katso nettiluento Lapsi ja nuori potilaana, Lastenpsykiatri, Vanhemmuuskeskuksen johtaja Raisa Cacciatore. 26.5.2016. Lapsen kehitys on nopeaa. Pikkuinen kiinnostuu kehostaan ja tutkii kaikkea. Takertuva, aikuiseen luottava utelias potilas muuttuu varhaismurrosiässä tottelijasta kapinalliseksi, perässä kulkijasta suunnannäyttäjäksi, uskojasta kyseenalaistajaksi. Nuoruusikäinen on herkkähipiäinen ja tulkitsee kaikki kommentit kritiikiksi. Oma keho mietityttää jo muutenkin. Miten yhteistyö toimisi parhaiten? Miten lasta ja nuorta sekä hänen rakentuvaa itsetuntoaan voi mieluummin tukea kuin haavoittaa vastaanotolla?

Katso nettiluento Tykkäämistä ja pusuhippaa, Lastenpsykiatri, Vanhemmuuskeskuksen johtaja Raisa Cacciatore. 24.10.2013. Pienen lapsen seksuaalisuus on hämmentävän avointa ja uteliasta. Oma ja vähän toistenkin kehot kiinnostavat. Tykkäämisiäkin tulee ja pusuttelu on ihanaa tai sitten ei. Pitääkö kaikkeen suostua? Onko nakutanssi OK? Ehkäpä lapsen sormet hakeutuvat usein pikkuhousuihin tai hän kysyy seksistä.

Katso nettiluento Tarvitaanko miestä lapsen ja nuoren maailmassa? Lastenpsykiatri, Vanhemmuuskeskuksen johtaja Raisa Cacciatore.  23.6.2015. Mikä on miehen rooli ja asema perheessä, entäpä lasten kasvattajana ja onko sukupuolella väliä? Maailma muuttuu, muuttuko mies ja mihin miestä tarvitaan? Lapset ja nuoret rakentavat maailmankuvaansa ja kasvavat ihmissuhteissa. Monen kasvupolku toteutuu kuitenkin ilman isän tai miehen opastusta.

Muita luentoja ja videotallenteita:

Katso verkkoluento Uusittu Seksuaalisuuden portaat -aineiston esittelystä, kätilö, terveydenhoitaja Erja Korteniemi-Poikela. 5.11.2014

Katso verkkoluento Pikkulapsesta koululaiseksi, millaista seksuaalikasvatusta lapsi tarvitsee? Lastenpsykiatri, Vanhemmuuskeskuksen johtaja Raisa Cacciatore.  5.11.2014

Katso videotallenne luennoista Lapsi ja seksuaalisuus –sivusto avattu. Väestöliitto, 3.3.2015.

Eduskunnan kansalaisfoorumi lasten seksuaalikasvatuksesta tallenne on katsottavissa verkossa!