Väestöntutkimuslaitos

Ydinalueemme ovat Suomen väestön rakenne ja hyvinvointi. Vuonna 1946 perustettu monitieteinen laitos tutkii perheitä ja syntyvyyttä, parisuhteita ja seksuaalisuutta, väestön ikääntymistä ja perhesukupolvien välisiä suhteita. Koordinoimme EU:n tutkimusinfrastruktuuriin kuuluvaa SHARE Suomi -tutkimusta.

Väestöntutkimuslaitosta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Nostamme kuukausittain julkisuuteen uuden Tietovuodon. Vuosittain julkaisemme Perhebarometrin, väestötieteen vuosikirjan Finnish Yearbook of Population Research sekä työpapereita, tutkimusraportteja ja väitöskirjoja.

Tutustu vuoden 2018 toimintakertomukseemme (PDF).

Kirjastomme on avoinna sopimuksen mukaan.

Käyntiosoite: Kalevankatu 16 B (sisäpiha, 1.krs), 00100 Helsinki.

Väestötieteen jatko- ja täydennyskoulutusseminaari ikääntymisestä

5.9.
Suomen Väestötieteen Yhdistys ry ja Turun yliopiston sosiologian oppiaine järjestävät 43. väestötieteen jatko- ja täydennyskoulutusseminaarin 31.10.–1.11.2019 Lammin biologisella asemalla.

Tuleva kumppani tavataan yhä useammin verkossa

26.8.
Tuoreessa tutkimuksessa selvisi, että kumppanin tapaaminen verkossa on yleistynyt Saksassa vuosien 2009 ja 2016 välillä.

Aikuisia lapsia tuetaan enemmän kuin iäkkäitä vanhempia

20.8.
Elokuun Tietovuodon aiheena sandwich-sukupolvi ja auttaminen.

European solutions to asylum policies and immigration: Finland’s role

12.8.
Tervetuloa paneelikeskusteluun Turun Eurooppa-foorumille lauantaina 31.8. klo 10.30-12 Turun pääkirjastoon.