Keskustele asiantuntijan kanssa luottamuksellisesti kehoon, kehittymiseen, seurusteluun, seksiin tms. liittyvistä asioista.

Kuvitus: Ainoa Graphic Design / ainoa.fi
Seksitaudin tarttumista voi ehkäistä kondomilla ja niiden toteaminen tapahtuu luotettavasti ainoastaan seksitautitesteillä.

Ehkäisy

Ehkäisyn tarve muuttuu seurustelun eri vaiheissa ja elämätilanteiden mukaan. Kondomi on usein ensimmäinen ja paras ehkäisyvaihtoehto, sillä se suojaa oikein käytettynä seksitaudeilta ja raskaudelta. Lisää kondomista.

Seksikumppaneiden vaihtuessa ja satunnaisissa seksitilanteissa, seksitautien ehkäisyyn kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Näissä tilanteissa vastuu ehkäisyn käyttämisestä kannattaa ottaa itselle, eikä olettaa kumppanin hoitavan sitä. Lisää ehkäisymenetelmistä.

Tytön ja pojan välisessä seksissä tulee suojautua myös raskaudelta, jos raskaus ei ole toiveissa. Tehokasta ehkäisyä on käyttää kondomia sekä jotain muuta ehkäisymenetelmää yhdessä, eli tuplaehkäisyä. Tällöin raskaudenehkäisystä ei tarvitse huolehtia enää, vaikka kondomi rikkoontuisikin. Lisää raskaudesta.

Kun seurustelusuhde on vakiintunut, pari saattaa haluta siirtyä kondomista muuhun raskauden ehkäisymenetelmään. Jotta kondomin voi jättää turvallisin mielin pois, kannattaa käydä seksitautitesteissä ennen sitä. Seksitautitestaus pitää muistaa myös silloin, jos on ollut suojaamatonta seksiä tai kondomi rikkoutuu. Lisää seksitautitestauksesta.

Jos ehkäisyn kanssa on ongelmia, seksiin liittyy jotain pulmia tai seksitaudin mahdollisuus vaivaa, tulee hakeutua lääkärin vastaanotolle. Tietoa lääkärin vastaanotolle hakeutumisesta.

Ehkäisymenetelmiin liittyy edelleen paljon virheellistä tietoa ja uskomuksia. Sen vuoksi on aina hyvä selvittää, mitkä menetelmät ja tavat ehkäisevät oikeasti seksitauteja ja raskauksia, ja mitkä eivät. Esimerkiksi keskeytetty yhdyntä ei suojaa raskaudelta. Lisää niistä asioista, jota eivät toimi raskauden ehkäisynä.