Keskustele asiantuntijan kanssa luottamuksellisesti kehoon, kehittymiseen, seurusteluun, seksiin tms. liittyvistä asioista.

Murrosikä

Murrosikä alkaa nuorilla hyvin eri iässä. Tytöillä se alkaa yleensä aikaisemmin kuin pojilla. Murrosiässä, kehossa ja mielessä tapahtuu valtavasti kasvua ja kehitystä. Usein fyysinen kehitys tapahtuu tunne-elämää aiemmin. Lisää murrosiän kasvusta ja kehityksestä.

Tytöillä murrosikä alkaa yleensä rintojen aristamisella ja kasvamisella. Joillakin tämä tapahtuu 8-vuotiaina, toisilla 13 vuoden iässä. Muita murrosiän merkkejä tytöillä ovat häpykarvoitus, kasvupyrähdys, kehon muotojen muuttuminen ja kuukautisten alkaminen. Kuukautiset ilmaantuvat yleensä kasvupyrähdyksen jälkeen. Lisää tytön kehon muutoksista.

Pojilla murrosiän alkamisesta kertoo kivesten kasvaminen, tavallisimmin 9 - 13 vuoden iässä. Penis alkaa kasvaa vuotta myöhemmin. Poikien murrosiän kehitykseen kuuluvat myös yölliset siemensyöksyt, karvoituksen lisääntyminen ja kasvupyrähdys. Parta usein kasvaa vasta armeijaiässä. Pojan murrosiän kehitykseen kuuluu myös äänenmurros. Myös pojilla rinnat voivat turvota ja aristaa. Lisää pojan kehon muutoksista.

Murrosiässä seksi ja seksuaalisuus kiinnostavat nuorta eri tavalla kuin aikaisemmin. Kehossa heräävien tuntemusten ja reaktioiden kautta oma keho ja seksuaalisuus otetaan haltuun. Erilaisten ihmissuhteiden ja seurustelun myötä tutustutaan myös toisen ihmisen kehoon ja seksuaalisuuteen.

Omaan ulkonäköön liittyvät asiat ovat herkkiä murrosikäiselle. Muuttunut keho ja ulkonäkö hämmentävät ja saavat aikaan epävarmuutta. Toisaalta saatetaan kokea ylpeyttä ja helpotusta. On tavallista, että nuorella on huoli omasta muuttuneesta kehosta ja sen toimivuudesta. Tällöin omaa kehoa verrataan toisiin. Joskus median luomat mielikuvat saavat aikaan myös ulkonäköpaineita. Lisää kehon kuvasta ja ulkonäköpaineista.

Karvat, hajut, pituuskasvu, murrosikä, iik, keho muuttuu! YLE Summerin Daniel ja Minea juttelevat murrosiän muutoksista.