MYYTTI: "Totuus tulee ystävien suusta."

10.12.2014 klo 08:00

Ihminen kaipaa ratkaisua, kun hän on epävarma tunteistaan uutta ihastustaan kohtaan. Silloin olemme herkkiä ystävien ja muiden läheisten kannanotoille. "Sopisimmeko me yhteen? Olisimmeko hyvä pari?" Tämä voi olla leikkimielistä haaveilua, kun ihastus on mielessä koko ajan. Toisinaan kyseessä voi olla myös vaikeus sietää niitä epävarmuuden tunteita, joita uuden suhteen alussa herää.

Ystävien tuki on tärkeää ja tarpeellista. Heidän kanssaan voit parhaimmillaan jakaa sekä haaveita että pettymyksiä. Ystävien ja muiden läheisten mahdollisuudet auttaa orastavan parisuhteen käsittelemisessä voivat kuitenkin olla rajalliset. Se johtuu siitä, että ihminen ei aina tiedosta, onko hänen tukensa hyvää tukea vai ei. Päällisin puolin hyvän aikeen taustalla voi vaikuttaa ystävän oma hätä, jota hän ei itsekään tunnista. Joskus voimme tiedostamattamme jopa sabotoida toisen onnistunutta parinvalintaa.

Jos ystävä kokee jäävänsä yksin

Jos ainut, paras sinkkuystävä löytää kumppanin, ihminen voi joutua paniikin valtaan: ”nyt jään yksin”. Pariutuva ystävä on voinut merkitä sinkulle koko elämää, tärkeintä tukea. Sinkkuystävä menettää silloin intensiivisen tuen. Hänen on vaikea jakaa seurustelevan ystävänsä kanssa esimerkiksi pettymystään miehiä tai naisia kohtaan samalla tavalla, kuin ennen. Kateus estää aidon ilon toisen onnesta. Joku saattaa häiritä toisen orastavaa parisuhdetta myös tahallaan.

Joskus ystävien huolta on hyvä kuunnella. Henkinen ja fyysinen parisuhdeväkivalta tuhoavat kumppaneiden itsetunnon. Silloinkin on tärkeää, että voit itse miettiä, mikä uudessa suhteessa koukuttaa sinut. Mikä saa sinut jäämään tilanteeseen, jossa sinua kohdellaan huonosti? Ainoastaan oman itsetutkiskelun ja terapian avulla voit käsitellä tilanteen niin, että et toista vaikeita kokemuksiasi.

Kannanotot voivat rikkoa suhteita

Jos ulkopuolinen kommentti ei vastaa sisäistä maailmaamme, mielen puolustuskeinot aktivoituvat. Silloin hyökkäämme tai vetäydymme lähisuhteissamme. Liian voimakas kannanottaminen on särkenyt monia ystävyys- ja sukulaissuhteita. Se loukkaa kokemustamme omasta tahdosta. Tutkimusten mukaan esimerkiksi vanhempien yritykset häiritä nuorten romansseja voivat lisätä teinien kokemaa rakkautta toisiaan kohtaan. Tätä sanotaan Romeo ja Julia -vaikutukseksi. Kielteiset kommentit voivat siis vaikuttaa suhtautumiseesi uuteen ihastukseesi – joskin eri tavalla, kuin läheisesi ehkä ajattelivat.

Anna itsellesi aikaa

Älä etsi oikotietä. Näe epävarmuus mahdollisuutena tutustua itseesi syvemmin. Kukaan ei tiedä sinua paremmin, mitä koet ja mikä tekee sinut onnelliseksi. Me joudumme tekemään hyvät ja huonot valintamme itse. Isojen ratkaisujen tekeminen ystävien, läheisten tai sukulaisten kommenttien perusteella aiheuttaa katkeruutta. Voit kokea jälkikäteen, ettet antanut itsellesi riittävästi aikaa selvittää tunteitasi.

Selvyys omista tunteista ei löydy ulkopuolisista ohjeista vaan asettumisesta omien tunteiden äärelle. Hyvä ystävä voi olla korvaamaton tuki. Hän rohkaisee sinua kuuntelemaan itseäsi, kun uusi ihastus myllertää tunteitasi.

Elina Nurminen

Psykologi

Väestöliiton Parisuhdekeskus

Lähteet:

Driscoll, R.; Davis, K. W. & Lipetz, M. E. (1972) Parental interference and romantic love. Journal of Personality and Social Psychology, 24(1), 1–10.