Perhe ja työ

Väestöliiton Perheystävällisesti töissä -hankkeessa (2014-2018):

  • Annamme tietoa työntekijöille, miten oma arki voi sujua hyvin.
  • Kerromme esimiehille, miten työpäivien aikana voi helpottaa työntekijöiden elämää, kun he hoitavat läheisiä ihmisiä.
  • Jaamme tietoa niille, jotka päättävät asioista Suomessa ja säätävät lakeja.

Perheystävällinen työpaikka:

  • Työpaikalla esimies ja työkaverit ottavat huomioon, että kaikilla on myös perhettä.
  • Esimiehet toimivat oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Esimiehet noudattavat lakeja.
  • Kaikki tietävät, mitä yhteisiä ohjeita työpaikalla on.
  • Kaikki tietävät, mistä työpaikan ohjeet löytyvät.
    • Perheystävälliseen työpaikkaan on mukava mennä töihin.
    • Perheystävällisellä työpaikalla on helppo työskennellä, vaikka olisi perhettä

    Toivomme, että ihmiset voivat elää hyvää arkea. Arkeen kuuluu perhe-elämää ja työntekoa. On tärkeää, että jaksat tehdä työtä, kun
  • sinulla on pieniä lapsia
  • sinä hoidat vanhoja tai sairaita vanhempiasi
  • sinun puolisosi, lapsesi, sisaresi tai veljesi sairastuu vakavasti
Jaksat tehdä työtä paremmin, kun pystyt huolehtimaan perheestäsi ja käymään työssä. Myös perheesi voi silloin paremmin.

 

Perhe työelämässä

  • Perhe tarkoittaa niitä ihmisiä, jotka sinun mielestäsi kuuluvat perheeseesi: omat lapsesi, puolisosi, omat/puolisosi vanhemmat, puolisosi lapset, omat sisaruksesi, lapsenlapset ym.
  • Laki sanoo, keitä perheeseesi kuuluu: tämä ei välttämättä ole sama asia kuin perhe, jonka ajattelet itse perheesi olevan.
  • Voit saada vapaata työstä, mutta siitä ei aina makseta palkkaa.

 

Perhe ja työ -sivultamme löydät tietoa, miten työpaikoilla voidaan helpottaa perheen ja työn hoitamista.

Saat myös tietoa, mitä tarkoittaa työpaikan perheystävällisyys. Löydät käytännön elämän esimerkkejä ja vinkkejä omaan arkeen kun:

  • odotat vauvaa ja olet töissä
  • olet äitiysvapaalla tai olet isyysvapaalla
  • olet vanhempainvapaalla
  • lapsesi sairastuvat
  • hoidat lähisukulaista
  • opiskelet ja teet työtä, kun sinulla on lapsia

Saat tietoa myös Kelan sivuilta.

Työpäivän aikana voi tapahtua monia asioita, joissa perhe-elämä ja työ näkyvät:

  • Lähdet hakemaan sairastunutta lastasi päivähoitopaikasta kesken työpäivän

  • Lähdet katsomaan vanhaa lähiomaistasi, jos hän ei pärjää yksin

  • Jäät kotiin hoitamaan sairasta lastasi

Näissä tilanteissa esimiesten ja työntekijöiden pitää molempien joustaa. Hyvät ohjeet ja säännöt työpaikalla auttavat kaikkia.

Mitä työpaikalla pitää tehdä, jotta perhe-elämä ja työnteko sujuvat?

  • Työpaikalla pitää varautua yllättäviin tilanteisiin.
  • Työpaikalla pitää varautua siihen, että joskus tarvitaan sijaisia.
  • Omia työvuoroja pitää voida suunnitella niin, että perheen arkielämä sujuu hyvin.
  • Joskus arkea helpottaa, kun osan töistä voi tehdä kotona etätyössä eikä tarvitse lähteä lainkaan silloin työpaikalle.
  • Työpaikalla muut ovat joustavia, jos jollakin työntekijällä on perheessä vaikea tilanne tai kriisi.

Lue lisää Väestöliiton tarjoamista palveluista Paras syy -kampanjasivuiltamme.