Kuva: Shutterstock

Tervetuloa Väestöliiton isovanhemmuussivuille IsoV! Oletko tulossa isovanhemmaksi tai jo kokenut konkari? Voit olla iältäsi nuori 30+ isovanhempi tai jo varttuneempi. Keski-ikä maassamme isovanhemmaksi tuloon on n. 56 -vuotta.

Näillä sivuilla voit lukea isovanhemmuuteen liittyviä artikkeleita ja tutkimuksia, eläytyä tarinoihin kielletyistä tunteista, saada vinkkejä Bonusvaarin rahanurkassa talousasioihin ja Perhejuristien lakinurkassa juridisiin kysymyksiin. Voit kurkistaa, millaista on, kun lapsenlapsi vierailee mummon työpaikalla.

Isovanhemmuuden monimuotoisuus näyttäytyy uusperheiden, adoptioperheiden ja monikulttuuristen perheiden vertaistuellisissa tarinoissa. Ihastele Kauniit ja notkeat –galleriamme rohkeita seniorimalleja, jotka ovat sinut vartalonsa sopukoiden kanssa.

Jos tämä herätti sinussa uteliaisuutta ja mielenkiintoa, ota rohkeasti yhteyttä minna.oulasmaa@vaestoliitto.fi. Hän on sekä isovanhempi että Väestöliiton kokenut perheasiantuntija ja tämän sivuston ylläpitäjä. Jos sinulla on mielessäsi jokin aihe, mikä sivustolta puuttuu, ota meihin yhteyttä.

Isovanhemmuus on vaihtelevasti makeaa ja hapanta elämän jälkiruokaa iloineen ja suruineen-niin kuin elämä itsekin. Isovanhemmalla on oma elämä, aikuiset tai aikuistuvat lapsensa ja lapsenlapset, ehkä myös omat vanhemmat vielä elossa ja varsinaiset ruuhkavuodet päällä. Moni kokee, että odotuksia on paljon ja niitä voi tulla useasta suunnasta. Miten jakaa isovanhempana aikansa ja jaksamisensa niin, että itsestä tuntuu hyvältä?

Sivustomme täyttyy viikottain mielenkiintoisilla aiheilla!