Miten tykätään?

Tykkäyskaveri-portaalla 2–8-vuotiaana lapsella on paljon myönteisiä tunteita. Lapsi kaipaa hellyyttä ja ihailua ja haluaa myös osoittaa niitä.

Lapsi suhtautuu ilolla tykkäämiseen. Puurosta voi tykätä, samoin sylissä olosta, rapsutuksista, kylvystä, mansikoista, keinumisesta ja lempiväristä.

Lapsi saattaa puhellessaan laittaa kavereita tykkäämisjärjestykseen tai kertoa ketkä ovat mieluisimmat kaverit. Hän miettii myös ihastuksen ja kaveruuden eroa. Tykkäyskaverin sukupuolella ei useinkaan ole lapselle mitään väliä, vaikka sukupuolet muuten kiinnostavat.

Monet lapset näyttävät avoimesti tykkäämisiään. Joku ehkä haluaa halata tai pussailla sydänystävää, ihan niin kuin omat vanhemmat ovat häntä hellineet. Hellyyden osoittamisen tavoissa on paljon eroja perheiden, kulttuureiden ja yksilöiden välillä.

Toiset lapset ovat välittömiä ja mutkattomia, toiset varovaisempia ja haluavat pitää etäisyyttä. Kaikilla temperamenteilla ja luonteilla on oikeus omaan kokemukseensa. Omaa tunnetta kehossa on hyvä kuunnella.

"Tyttäreni on kiinnostunut pojista ja puhuu avoimesti kuinka tykkää siitä ja tästä ja tuosta pojasta ja kaikki nämä poikapuoliset kaverit ovat kuulemma helluja. Muutama suukkokin on kuulemma päiväkodissa vaihdettu, johon on taas päiväkodin puolelta puututtu, koska se ei ole kuulemma soveliasta käytöstä." (vanhemman vastaus)

Miten tykkäys näytetään?

Rakkaus ja tykkäys, ystävyys ja empatia ovat ihania tunteita. Niitä on kiva tuntea itse, ja kivaa on olla myös tykätty. Nämä tunteet ovat terveellisiä ja hyväntahtoisia. Ne saavat lapsen viihtymään toisten kanssa.

Jos joku ajaa takaa pusuhipassa tai haluaa muuten koskettaa väkisin, jokaisella on oikeus kieltäytyä. Pitää sanoa selvästi EI! jos ei halua ja toisen on toteltava. Voi myös läheä pois ja kertoa aikuiselle, jos tuntuu että tarvitsee turvaa.

Lapsilla on halu saada kavereita, miellyttää toisia, olla hyväksytty, oppia tekemään oikein ja oppia käytöstapoja. Jokainen lapsi haluaa olla tykätty toisten lasten joukossa ja haluaa oppia miten se onnistuu. Lapsi tarvitsee tiedon, mikä on sopiva käytös ja sopivat sanat. Arvosta lapsen tunteita ja kerro käytössäännöt nätisti.

"Tyttäreni on "rakastunut" ja aikoo isona naimisiin päiväkodissa olevan pojan kanssa." (vanhemman vastaus)

"Pusu-ja halihippaa, kihloja ja kosintoja." (vanhemman vastaus)

Rajat tunteiden osoittamisessa

Tykkäystunne voi tuntua lapsessa voimakkaana. Silti se on vain oma tunne. Se ei ehkä tunnukaan samanlaisena muissa. Lapselle kannataa selittää, että tunteet ovat jokaisen oma juttu, eikä tunteita voi määrätä toiselle.

Itsestä hauskalta leikiltä tuntuva kiva juttu, kuten halaaminen tai pussaus, voi toisesta tuntua ihan muulta. Toiselta pitää kysyä, miltä hänestä tuntuu ja mitä hän haluaa. Tunteita näytetään niin, että siitä tunteitten kohteestakin varmasti tuntuu yhtä hyvältä.

"Ihastumis-naimisiinmenoleikit lievästi seksuaalisia koska kohdistuvat vastakkaiseen sukupuoleen. Pusujen esiintyminen aiheuttaa kikatusta tai nolostusta riippuen kuka pussaa ketä." (vanhemman vastaus)

Mitä opetetaan?

Kannattaa tukea lasten kiintymyskokemuksia ja tunteista puhumista. Omat tunteet ja niiden ilmaisu ei ole nolo vaan hieno asia. Voi miten hienoa olisi, jos aikuisetkin haluaisivat usein puhua hellistä tunteista ääneen. Ei kannata karsia sitä taitoa pieneltä.

Tunteiden ilmaisuun on olemassa sääntöjäkin. Ikätasoinen kasvatus tarkoittaa myös sitä, ettei lapsen ihastusta leimata aikuisten ajatuksilla.

Lasten välisiä ystävyys-, kaveruus- ja tykkäyssuhteista ei kannata vihjaillen leimata seurusteluksi, kihlautumiseksi tai seksuaaliseksi suhteeksi. Puhe seurustelusta voi hämmentää ja loukata lasta. Toisaalta lapsi saattaa itse puhua tyttö- tai poikaystävästä ja naimisiin menosta, mutta lapsi ajattelee sitä vain kivana yhdessäolona. 

"Lapsemme ovat olleet tähän asti kotihoidossa, joten meillä on kokemusta vain kaupungin leikkipuiston kerhosta. Siellä ohjaajat ovat olleet erittäin valveutuneita esimerkiksi sen suhteen, että lapsia rohkaistaan leikkimään keskenään sukupuolesta riippumatta, eikä vastakkaista sukupuolta olevien lasten yhteisleikkiä leimata automaattisesti "ihastukseksi" (näitäkin valitettavasti kuulee)."  (vanhemman vastaus)

"Vanhempi lapsi tyykää leikkiä toista sukupuolta olevien lasten kanssa ja on ohjattu muita aikuisia (esim. päiväkodin henkilökuntaa) suhtautumaan tähän positiivisen neutraalisti (esim. kielletty puhumasta "tyttöystävästä" tai "nuoresta parista")." (vanhemman vastaus) 

Lapsi tarvitsee tiedon, että kaikista ihmisistä saa ja voi tykätä, kuten myös lemmikeistä, pehmoleluista, muurahaisista, kukkasista, autoista ja lempiruoista saa rauhassa tykätä. Tykkäyskaveruudessa kyse on tykkäämisen tunteesta, ei aikuisten asioista.

Kerro rajat

Rajojen opettelu on ajankohtaista. Vaikka tekisi mieli pitää kaveria kiinni, halata ja puristaa, silittää ja suukottaa tai ehkä tutkia jonkun kehoa, toinen ei usein haluakaan samoja asioita. Ihmissuhteessa on aina kaksi mielipidettä. Kumpaakin tulee kunnioittaa. Kumpikaan ei saa alistaa toista. On myös sopivuussääntöjä.

Lasta opetetaan arvostamaan omaa ja toisten kehoa. lapsihan arvostaakin kehoaan luonnostaan, sitä arvostusta siis vahvistetaan. Samalla voi puhua, että hän itse määrää kehostaan ja että hänellä on oikeus sanoa sekä kyllä että ei. 

Lasta opetetaan myös kunnioittamaan, jos toinen sanoo ”EI”. Jokaisella ihmisellä on oma tunne. Vaikka haluaa olla tykätty, pitää kuitenkin kuunnella itseään ja omaa tunnettaan, ettei itsekään suostu asioihin jotka tuntuvat kurjilta.

Lapsen tulisi osata ilmaista niin läheisissä kuin etäisissä ihmissuhteissa sekjeästi omia tarpeitaan, toiveitaan ja rajojaan. Kun näitä rajoja ja jokaisen omaa kokemusta selitetään lapselle, hän oppii tuntemaan empatiaa ja osoittamaan tunteitaan hienosti.

"Lapsi leikkii jatkuvasti kotia; on isä, äiti, lapsi, tyttöystävät, poikaystävät. Kertoo menevänsä naimisiin miloin kenenkin kanssa, kertoo että on rakastunut, kertoo, että suutelee toista... Yrittää pussata vanhempiaan matkimalla TVn aikuisten suutelua. Halit ja pusut pehmoleluja kohtaan hyvin yleisiä, kertoo tunteistaan niille." (vanhemman vastaus)

Katso video 2. seksuaalisuuden portaasta Tykkäyskaveri

Lähteenä käytetty myös: Seksuaalisuuden portaat. Korteniemi-Poikela E ja Cacciatore R. Opetushallitus 2015.