Väestöliiton maksuttomat palvelut kesällä 2024

Väestöliitto tarjoaa myös kesällä maksutonta neuvontaa elämän eri vaiheissa.  Palvelumme tukevat lasten, nuorten, perheiden ja isovanhempien hyvinvointia ja turvallisia ihmissuhteita.

Palvelut vanhemmille ja isovanhemmille:

• Väestöliiton Perhepulma-palvelut lasta odottaville ja alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten vanhemmille ovat kiinni 1.–31.7. Muutoin palvelut ovat avoinna kesäaikaan normaalisti. Perhepulmapuhelin toimii takaisinsoittoperiaatteella numerossa 040 668 4101. Perhepulma-chatteja ajanvarauksella tarjolla arkipäivisin. Videochat-aikaa voi pyytää lähettämällä viestiä osoitteeseen vanhemmuus@vaestoliitto.fi
  • Ajanvaraus isovanhemmille tarkoitetun Sukupolvien sopu -toiminnan henkilökohtaiseen etäneuvontaan (Teams) 5.7. asti osoitteessa isovanhemmuus@vaestoliitto.fi. Ajanvaraus on suljettu 6.7.–28.7. ja avautuu jälleen 29.7. Kesän aikana varattavat tunnin mittaiset keskusteluajat sijoittuvat elo-syyskuulle. Tässä toiminnassa ei ole puhelinpalvelua.

Palvelut nuorille ja alle 29-vuotiaille nuorille aikuisille:

• Poikien Puhelin päivystää perjantaihin 28.6 saakka tavalliseen tapaan numerossa 0800 94884 arkisin klo 13–18, sekä chatissa osoitteessa www.poikienpuhelin.fi. Aikavälillä 1-5.7 palvelut ovat auki rajoitetusti 13-16. Palvelut ovat kesätauolla 6.7-4.8 välisenä aikana.
  • Chatit nuorten aikuisten ihmissuhde- ja deittailuongelmiin ovat avoinna koko kesän. Päivystyschat maanantaisin klo 10–12 ja torstaisin klo 17–19.
  • Seksuaalineuvontachat on avoinna koko kesän, osittain rajoitetuin aukioloajoin. 1.6.–11.7. ja 5.–8.8. chat on avoinna maanantaista torstaihin klo 13–16. 15.7.–1.8. chat on avoinna maanantaisin ja keskiviikkoisin klo 13–16.  12.8. alkaen chat on avoinna maanantaisin klo 12–18 ja tiistaista torstaihin klo 14–18.
  • Seksuaali- ja ihmissuhdeneuvontaa myös ajanvarauksella koko kesän.
  • QA seksuaalisuudesta nuorille -palsta palvelee koko kesän, vastausaika voi heinäkuussa olla tavallista pidempi.

• Väestöliiton Et ole yksin -palvelu tukee urheilun parissa häirintää tai epäasiallista käytöstä kokeneita. Palvelu on avoinna 18.6. asti. Chat on avoinna tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 15–17.30 ja torstaisin klo 14–16, puhelinpäivystys maanantaisin klo 12–14.
    Palvelu on suljettu 19.6.–19.7. Kesätauon jälkeen palvelemme supistetuin aukioloajoin ja palaamme normaaleihin päivystysaikoihin jälleen elokuun alussa. Löydät ajankohtaiset aukioloaikamme nettisivuiltamme www.etoleyksin.fi.  Palvelun ollessa suljettuna voi jättää viestin kirjelaatikkoon nettisivujen kautta. Kirjelaatikon viesteihin vastataan palveluiden avauduttua