Kehotunnekasvatus osaksi varhaiskasvatusta

Väestöliitto tuottaa malleja ja materiaaleja alle kouluikäisten lasten seksuaalikasvatukseen sisältäen tasa-arvokasvatuksen ja sukupuolitietoisen kasvatuksen. Lapset ovat luonnostaan hyväksyviä monenlaisuudelle sukupuolikäsityksessä ja sen ilmentämisessä. Tutkimuksemme mukaan lapset leikkivät, kysyvät ja oppivat päivittäin tyttönä ja poikana olemisesta. On tärkeää, että jo pienet lapset kohdataan yksilöinä eikä sukupuolensa edustajina, koska stereotyyppiset rooliodotukset tuodaan lasten elämään syntymästä lähtien sekä kodeissa että ammattilaisten parissa. Nämä vaikuttavat lapsen käsitykseen itsestään, kehostaan ja tulevaisuudestaan.

Varhaiskasvatusammattilaiset tarvitsevat tietoa ja malleja tukea lapsen identiteettiä, kehonkuvaa ja moninaisuutta ilman sukupuolirajoitteita. Ammattilaisten koulutuksella voidaan ehkäistä lasten hämmennystä ja rajoittunutta tai kielteistä minäkuvaa.

Väestöliiton sivuston alla on erillinen Lapsi ja seksuaalisuus -sivusto. Perheaikaa.fi-sivustolla julkaistaan blogeja ja videoita: sivustolla on 35 000 [tarkistetaan] kävijää kuukausittain. Uusi Keho on leikki -käsikirja ammattilaisille on julkaistu vuonna 2016 ja kirjasta on otettu jo toinen painos. Vaikutimme vuonna 2016 kansalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan, joka sisältää seksuaalikasvatuksen elementit. Suunnitelma on velvoittava. Vuonna 2017 vaikutetaan kuntien varhaiskasvatussuunnitelmien käyttöönottoon, jotta seksuaalikasvatus sisällytettäisiin niihin selkeästi, muun muassa lähetimme kaikkien kuntien varhaiskasvatusjohtajille, noin 330:lle henkilölle, yksityiskohtaisen suosituksemme paikallisten varhaiskasvatussuunnitelmien tueksi.