TATU (Tasa-arvo, terveys ja turvallisuus) – jatkohanke

11.5.2017

Väestöliitto jakaa perhesuhteisiin ja seksuaalioikeuksiin liittyvää monikulttuurista osaamista paikallisten yhdistysten ja Väestöliiton välillä.

TATU – jatkohanke (Tasa-arvo, terveys ja turvallisuus) 5.1. – 31.12.2017.

Tasa-arvo, terveys ja turvallisuus: Lähisuhteisiin liittyvää lainsäädäntöä ja terveystietoa pakolaistaustaisille kotoutujille vertaisryhmämenetelmän avulla (TATU-jatkohanke)

Hankkeen tavoitteina on vahvistaa kotouttavaa työtä tekevien paikallisten yhdistysten osaamista ja verkostoja. Hankkeen tuloksena pakolaistaustaiset maahanmuuttajat oppivat ja tiedostavat heidän psykososiaalisen hyvinvointinsa kannalta tärkeitä tietoja ja taitoja. Tieto suomalaisesta tasa-arvoajattelusta ja lainsäädännöstä ennaltaehkäisee ongelmia ja tukee osallisuutta sekä elämänhallintaa.

TATU hankkeessa tehdään yhteistyötä paikallisyhdistysten vapaaehtoisten kanssa perheeseen, seksuaalioikeuksiin ja lainsäädäntöön liittyvää kotouttavaa työtä. Hankkeessa jaamme perhesuhteisiin, seksuaalioikeuksiin ja mielenhyvinvoinnin liittyvää monikulttuurista osaamista paikallisten yhdistysten ja Väestöliiton välillä.

Yhteistyötä tehdään Vaasan suomenkielinen SPR, Röda Kors Österbotten, Lieksan somaliperheyhdistys, Kuopioon setlementti Puijola ry, Joensuuhun (JoMoni ry) ja Varsinais-Suomeen (MLL Varsinais-Suomen piiri). Koulutetaan yhdistysten vapaaehtoisia toimimaan ryhmänohjaajana mm. kotoutumiskoulutuksissa ja vastaanottokeskuksissa.

Hankkeessa jaetaan perhesuhteisiin ja seksuaalioikeuksiin liittyvää monikulttuurista osaamista paikallisten yhdistysten ja Väestöliiton välillä. Väestöliitto valmentaa yhdistysten kontaktoimia maahanmuuttaja- ja muita vapaaehtoisia toimimaan ryhmän ohjaajana.

Rahoittaja: työ- ja elinkeinoministeriö

Lisätietoja: Mina Zandkarimi, puh; 050 325 6450 tai mina.zandkarimi(at)vaestoliitto.fi