Väestöntutkimuslaitos

Ydinalueemme ovat Suomen väestön rakenne ja hyvinvointi. Tänä vuonna 70 vuotta täyttävä, monitieteinen laitos tutkii perheitä ja syntyvyyttä, parisuhteita ja seksuaalisuutta sekä maahanmuuttoa. Väestöntutkimuslaitosta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Nostamme joka kuukausi uuden tietovuodon julkisuuteen. Vuosittain julkaisemme Perhebarometrin, vuosikirjan Finnish Yearbook of Population Research sekä työpapereita, tutkimusraportteja ja väitöskirjoja.

Kirjastomme on avoinna ma-pe klo 9.00-15.00 tai sopimuksen mukaan.

Käyntiosoite: Kalevankatu 16 B (sisäpiha, 1.krs), 00100 Helsinki.

Tietoa miesten parisuhdekokemuksista

18.1.
Väestöntutkimuslaitoksen ja Parisuhdekeskuksen yhteistyössä tekemän kyselyn mukaan kolmannes miehistä unelmoi romanttisesta ajasta puolison kanssa.

Vuoden ensimmäinen Tietovuoto: Lapsenlapset ja isovanhempien onnellisuus

17.1.
Lapsenlapsia kutsutaan usein elämän jälkiruoaksi. Lapsenlapset voivat tuoda iloa ja merkitystä isovanhempien elämään. Toisaalta voi ajatella, että ihmiset, joilla ei ole lapsenlapsia panostavat muihin tärkeisiin ihmissuhteisiin ja ilon aiheisiin. Aikaisemmin isovanhemmuuden, varsinkaan aktiivisen isovanhemmuuden, yhteyttä onnellisuuteen ei kuitenkaan juuri ole tutkittu.

Hanke pakkomuuton vaikutuksista evakkoperheisiin

14.12.2016
Toisen maailmansodan seurauksena yli 400 000 suomalaista joutui lähtemään kodeistaan Karjalassa.

Interaktiivinen parisuhdekartta

Tarkista karttaohjelmalla mm. kuntasi sukupuolijakauma