Väestöntutkimuslaitos

Ydinalueemme ovat Suomen väestön rakenne ja hyvinvointi. Viime vuonna 70 vuotta täyttänyt monitieteinen laitos tutkii perheitä ja syntyvyyttä, parisuhteita ja seksuaalisuutta sekä maahanmuuttoa. Väestöntutkimuslaitosta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö.

Nostamme joka kuukausi uuden tietovuodon julkisuuteen. Vuosittain julkaisemme Perhebarometrin, vuosikirjan Finnish Yearbook of Population Research sekä työpapereita, tutkimusraportteja ja väitöskirjoja.

Kirjastomme on avoinna ma-pe klo 9.00-15.00 tai sopimuksen mukaan.

Käyntiosoite: Kalevankatu 16 B (sisäpiha, 1.krs), 00100 Helsinki.

Call for Articles 2017, Special Issue on Family and Ageing

21.4.
We invite you to contribute to the 2017 volume of the Finnish Yearbook of Population Research, which has special theme: Family and Ageing.

Vastaa kyselyyn yksin asumisesta

13.4.
Kerro kokemuksistasi yksin asumisesta ja elämästäsi yleisemminkin.

Naisten seksikumppaneiden määrä on lisääntynyt kertoo huhtikuun Tietovuoto

3.4.
Vielä 1990-luvulla FINSEX-tutkimuksen tulokset herättivät vilkasta keskustelua siksi, että miehet raportoivat selvästi useampia seksikumppaneita elämänsä aikana kuin naiset. 2000-luvulla miehet ja naiset ovat sen sijaan ilmoittaneet FINSEX-tutkimuksessa suunnilleen yhtä monia seksikumppaneita alle 40-vuotiaiden ikäryhmässä.

Suomi mukana ikääntymistä tutkivassa SHARE-hankkeessa

21.3.
Suomi osallistuu ensimmäistä kertaa SHARE-tutkimukseen, jossa kartoitetaan ikääntyvän väestön hyvinvointia ja elämänkulkua koko EU:ssa

Interaktiivinen parisuhdekartta