LoveAge-tutkimushanke tutkii yli 50-vuotiaiden parisuhteita Suomessa ja Euroopassa. Hankkeessa selvitetään ihmisten avio- ja avoliittoja eri elämänvaiheissa sekä niiden yhteyksiä sosiaalisiin suhteisiin ja hyvinvointiin ikääntyessä.

Suurten ikäluokkien vanhenemista luonnehtivat uudenlaiset väestötrendit kuten ”harmaa avioero” ja lapsettomuus, joiden vaikutusta hyvinvointiin selvitetään.

Tutkimusta vetää Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch ja siihen kuuluvat post doc-tutkijat Hans Hämäläinen ja Antti Tanskanen sekä tutkijat Miika Mäki ja Lenka Krenkova. Kansainvälistä tutkimusyhteistyötä tehdään professorien David Coall (Edith Cowan yliopisto), Tamas David-Barrett (Oxfordin yliopisto), Katja Moehringin (Mannheimin yliopisto) ja Sebastian Schnettler (Oldenburgin yliopisto) kanssa.

Tutkimuksessa käytetään Sukupolvien ketju -kyselyn pitkittäisaineistoja vuosilta 2008, 2012 ja 2018 sekä SHARE (Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe) -tutkimuksen kyselyaineistoja. Tämä mahdollistaa vertailun ikääntyneen väestön sosiaalisista verkostoista Suomessa ja muualla Euroopassa. Molemmissa aineistoissa on tietoja kolmesta perhesukupolvesta: ikääntyvät sekä heidän aikuiset lapsensa ja lapsenlapsensa.

LoveAge on Suomen Akatemian rahoittama tutkimushanke. Hankkeen tutkimusaineistoja ovat rahoittaneet Koneen Säätiö (Sukupolvien ketju 2018-19) ja SHARE-ERIC sekä EU DG Employment

Julkaisuja

Mäki, Miika (2018) Rakkaus pitää yllä yli 50-vuotiaiden suomalaisten parisuhteita. Tietovuoto, elokuu 2018.
Mäki, Miika (2018) Yli 50-vuotiaat elävät sopuisissa parisuhteissa. Tietovuoto, marraskuu 2018.

LoveAge mediassa

Parempi yksin vai kaverin kainalossa? - LoveAge-tutkimus antaa uutta tietoa yli 50-vuotiaiden parisuhteista Suomessa ja Euroopassa. Karjalainen 30.6.2018.

Mitä seurustelu tarkoittaa, jos on ehtinyt täyttää 50 vuotta? Kotiliesi, syyskuu 2018.

Rakkautta riittää, vaikka toinen ei aina ymmärrä. Karjalainen, syyskuu 2018.

Väestöntutkimuslaitoksen johtaja Anna Rotkirch
etunimi.sukunimi@vaestoliitto.fi

Suomen Akatemian tiedote 5.6.2018

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnan rahoituspäätökset