Aikuistuvat nuoret kaipaavat lisää seksuaalineuvontaa

6.5.2019 klo 09:00

Järjestöjen yhteinen kampanja Puhutaan panemisesta vastaa tarpeeseen

Puhutaan panemisesta on opiskelijajärjestöjen Suomen Ammattiin Opiskelevien Liiton (Sakki ry) ja Suomen Lukiolaisten Liiton (SLL) sekä asiantuntijajärjestöjen Setan ja Väestöliiton yhteinen kampanja, jossa nuoret puhuvat viikon ajan seksistä ja seksuaalisuudesta SLL:n Snapchat-tilillä sekä Sakki ry:n Instagramissa. Asiantuntijajärjestöt tarjoa­vat netissä seksuaalineuvontaa sekä katta­vaa asian­tun­ti­juut­ta seksiin ja seksuaalisuuteen liittyviin kysy­myk­siin.

Seksuaalisuus koskettaa meitä kaikkia ja seksiin liittyy paljon kysy­myk­siä. Nuorelta vaaditaan valtavan paljon rohkeutta ja oma-aloitteisuutta, jotta hän uskaltaa avata suunsa ja kysyä aikuisilta seksistä, seksuaalisesta halusta ja fantasioista tai vaikka yleisistänormeista poikkeavista ihmissuhdemuodoista.

"Olen huomannut, että nuorten keskuudessa seksi ja seksuaalisuus ovat edelleenkin tabuja. Niistä ei puhuta tai niistä tullaan kiusalliseksi ja asioita kierrellään ja käytetään koodinimiä. Seksi ja seksuaalisuus ovat kuitenkin luonnollinen osa elämää, joten haluan omalla panostuksellani olla mukana rikkomassa tabuja ja tekemässä seksuaalisuudesta ja seksistä päivän polttavimmat puheenaiheet", selventää yhtenä kampanjan somettajista toimiva 19-vuotias Miika.

Kampanja korostaa, että nuorten tukena on asiantuntijoita, jotka voivat auttaa löytämään vastauksia kiperiin kysymyksiin ja tarjoavat ajankohtaista tietoa seksistä, seksuaalisuudesta, suostumuksesta, nautinnosta, ihmissuhteista sekä ehkäisystä. Tänä vuonna kampanja pyrkii erityisesti purkamaan seksiin ja seksuaalisuuteen liittyviä myyttejä. Päivittäin vaihtuvissa teemoissa käsitellään laajasti nautintoa, itsemäärämisoikeutta ja moninaisuutta.

Puhutaan panemisesta -kampanjan teemat ovat tulleet nuorilta. Väestöliiton neuvontachatin tilastojen mukaan yli 15-vuotiaat nuoret ovat aktiivisia seksuaalineuvonta-chatpalveluiden käyttäjiä.  Vuoden 2018 tilastojen mukaan kaikista ikänsä kertoneista chat-kävijöistä yli 15-vuotiaita oli noin 19 prosenttia.

Väestöliiton saaman palautteen mukaan lukiolaiset ja ammattikoululaiset kaipaavat lisää seksuaalikasvatusta. Nuoret kokevat, että seksuaalikasvatukseen panostetaan kyllä yläkouluissa, mutta lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa vähemmän, usein vain syventävien opintojen muodossa.

Tähän tarpeeseen Puhutaan panemisesta -kampanja haluaa vastata. Ilmainen matalan kynnyksen seksuaalineuvonta on ensisijaisen tärkeää aikuistuvalle nuorelle, joka elää vaihetta, jossa koulusta saatuja oppeja hyödynnetään käytännössä.

''Puhutaan panemisesta -kampanja on loistava tapa puhua seksistä ja seksuaalisuudesta, sillä se tapahtuu nuorten kielellä ja vertaisten kautta eli nuorilta toisille nuorille. Kampanja yhdistää myös nuorten parissa työtä tekevät ammattilaiset ja mahdollistaa meille oppimisen kokemuksia. Viikosta tulee tosi kiinnostava’’, kehuu Väestöliiton nuorten palveluiden seksuaalikasvattaja Sari Hälinen.

Kampanjan yhteistyötahot koostavat syksyksi 2019 kampanjaviikon kysytyimmistä kysymyksistä videomateriaalin, jota ammattikoulujen ja lukioiden opettajat voivat hyödyntää opetustyössään.

Seuraa kampanjaa somessa 6.-10.5. tunnisteella #puhutaanpanemisesta.

Lisätiedot:

Sari Hälinen, nuorten seksuaalikasvatuksen asiantuntija, Väestöliitto
050 302 5935 (vain puhelut), sari.halinen@vaestoliitto.fi

Senni Moilanen, asiantuntija, hyvinvointi ja yhteisöllisyysSuomen Ammattiin Opiskelevien Liitto (SAKKI ry)
044 7332850, senni.moilanen@sakkiry.fi

Anni Koivisto, sosiaalipoliittinen asiantuntija, Suomen Lukiolaisten liitto (SLL)
040 4155969, anni.koivisto@lukio.fi

Aikuistuvat nuoret kaipaavat lisää seksuaalineuvontaa