Kumita-kampanja: uusia videoita ja kondomi 8-luokkalaisille

Tiedäthän miten tärkeä olet? Kumita – kun on sen aika

Uutta aineistoa Kumitassa
Kumita-kampanja jakaa kondomin ja tietoa jokaiselle 8-luokkalaiselle

Väestöliitto toteuttaa sosiaali- ja terveysministeriö rahoittaman Kumita-kampanjan. Elokuussa lähetettiin kaikkiin yläkouluihin yli 66 000 kahdeksasluokkalaiselle kondomi ja kampanja-aineistoa. Kampanja kertoo ja opastaa myönteisellä tavalla nuorille kondomin käytöstä seksitautien ja ei-toivottujen raskauksien ehkäisymenetelmänä.

Nuoret saavat kampanjakondomin kouluterveydenhoitajalta tai terveystiedon opettajalta. Kampanjassa voi pelata peliä, ladata applikaation ja osallistua somessa. Kumita julkaisee opetusvideot ammattilaisten työn avuksi ja nuorten maailmaan sopivia spotteja. Kumitan nettisivut on uusittu ja asiasisältö päivitetty.

Neljäntenä kampanjavuotena viestitään, että nuori ymmärtää miten tärkeä hän on ja kumittaa kun on sen aika. Kumita muistuttaa, että kondomi olisi jokaisen luottokama – aina mukana ja korostaa, että kondomi on paras ja helpoin tapa pysyä suojassa seksitaudeilta ja raskaudelta.

”Yläkoulussa nuoret ovat hyvin erilaisessa kehitysvaiheessa keskenään. Ei voi sanoa, että kaikki heistä tarvitsevat tietoa ehkäisystä juuri tietyllä luokka-asteella. Mutta koska tietoa on parempi antaa aikaisin, kuin liian myöhään, on 8. luokka-aste mielestäni juuri oikea aika. Nuori tarvitsee myös yksilöllistä apua ja tukea oman kehitykseensä ja seksuaalisuutensa käsittelyyn. Yläkoulun terveydenhoitajat arvostavat sitä, miten Kumita-kondomin jakaminen madaltaa kynnystä antaa nuorelle tietoa ja seksuaalikasvatusta”.
Eeva Lehtinen
Biologian, maantiedon ja terveystiedon lehtori, seksuaalineuvojaopiskelija

Nuorten tieto seksitaudeista ja ehkäisystä ja oikeaan aikaan
- Nuoret tietävät paljon seksitaudeista ja ehkäisystä, silti kumi jää helposti käyttämättä tositilanteessa. Syynä on mm. puhumattomuus, uskalluksen tai tiedon puute tai ehkäisyn kalleus.

- Erittäin tärkeää on myös, että mm. opettajat ja kouluterveydenhoitajat ymmärtävät oman arvonsa seksuaalikasvattajina. He ovat usein ainoa taho, joilta nuori saa asiallista tietoa ja henkilökohtaista neuvontaa seksuaaliterveydestä. Jokaisella nuorella on oikeus ajantasaiseen, laadukkaaseen ja oikeaan tietoon ja ohjaukseen, asiantuntija Tuulia Råmark Väestöliitosta korostaa.

Tutkitusti nuorten mielestä raskauden- ja seksitautien ehkäisystä tulisi puhua yläkoulun aikana. Tämä tukee myös Kumitan tavoitetta.

Kumita palvelee eri kielillä. Mobiilisovellusta voi pelata puhelimella suomeksi tai ruotsiksi. Kumita.fi-sivustolta löytyy tietoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivustolla voi pelata Kumimania-peliä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Lisätietoja:
Videot voi ladata täältä