#paneparemmaksi-keksintökilpailun ensimmäinen tuote Habitaressa

13.9.2017 klo 09:00

Mediatiedote 13.9.2017

Väestöliitto ja Magisso Oy lanseerasivat maaliskuussa 2017 erityisesti miehille suunnatun #paneparemmaksi-keksintökilpailun. Haastoimme miehet keksimään elämää helpottavia ratkaisuja. Kesäkuussa kilpailun raati valitsi kolme parasta keksintöä ja nyt  yhden voittajatuotteen prototyyppi esitellään Habitare-messuilla EcoDesign-erikoisnäyttelyssä 13.–17.9.2017.

Veli-Pekka Pirin suunnittelema Kuusipussi tekee joulukuusen pois viemisestä siistiä ja vaivatonta. Kuusipussi koostuu kodin sisustukseen sopivasta tyylikkäästi kuvioidusta pahvisesta joulukuusen alustasta, sekä alustan sisään asemoidusta suojapussista. Alusta laitetaan joulukuusen jalan alle. Kun kuusi joulun jälkeen viedään pihalle, vedetään suojapussi alustan sisältä kuusen ympärille. Näin kuusi voidaan viedä neulasia tiputtamatta suoraan kierrätykseen. Suojapussi ja pahvi ovat myös kierrätettäviä. Kuusipussi tulee kauppoihin jouluksi 2017.

#paneparemmaksi-keksintökilpailuun saapui runsaasti ehdotuksia, jotka kaikki hyväksyttiin kilpailuun. Ehdotuksista suurin osa oli miesten keksintöjä, kampanjan kohdentamisen mukaisesti, mutta mukana oli myös seitsemän innovatiivista naista ideoineen.

Palkintoraadin valintakriteereinä olivat olemassa olevan ongelman ratkaisu, yksinkertainen toiminnallisuus sekä kaupallisen lopputuotteen toteutettavuus. Voittajakolmikon ideat olivatkin simppeleitä ja ratkaistut ongelmat hyvin tunnistettavia. Tuotekehityksellä kaikista valituista kolmesta ehdotuksesta on mahdollista saada aikaiseksi mielenkiintoinen tuotantoon valmis uusi kotimainen innovaatio.

Miehet olivat innovoineet useita siivoukseen ja kodinhoitoon liittyviä keksintöjä. Myös ruuanlaittoon ja kaupassakäyntiin liittyviä ehdotuksia tuli useita. Lisäksi tuli kekseliäitä ideoita perheen yhteisen ajan lisäämiseksi ja arjen helpottamiseksi, työn ja perheen yhteensovittamisen parantamiseksi, sekä remontointiin, turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen liittyviä keksintöjä.

#paneparemmaksi-keksintökilpailu järjestetään uudelleen ensi vuonna. Pysy kanavalla! www.paneparemmaksi.fi Twitter: @paneparemmaksi, Instagram: paneparemmaksi

Lisätietoja:

Väestöliitto ry: