Kumita-kampanja alkaa: Koko Suomi Kumittaa

26.9.2018 klo 09:00

Kumita-kampanja on täällä taas. Se jakaa kondomin ja tietoa jokaiselle kahdeksasluokkalaiselle sekä kehottaa osallistumaan Instagram-kampanjaan Koko Suomi Kumittaa.

Kumita-kampanja kertoo ja opastaa myönteisellä tavalla nuorille kondomin käytöstä seksitautien ja ei-toivottujen raskauksien ehkäisymenetelmänä. Se antaa vinkkejä vanhemmille miten ottaa seksuaaliasiat puheeksi nuoren kanssa ja tukee ammattilaisia heidän seksuaalikasvatustyössään muun muassa julkaisemalla opetusvideoklippejä syksyn aikana.

Kumita on Sosiaali- ja terveysministeriön rahoittama ja Väestöliiton toteuttama seksuaalivalistushanke. Tämän vuoden elokuussa lähetettiin 829 yläkouluun yli 72 000 kondomia kahdeksasluokkalaisille ja opetuskäyttöön. Nuoret saavat kampanjakondomin kouluterveydenhoitajalta tai terveystiedon opettajalta.

Nuorten oma toive

• Ois kiva pystyy jutella porukalla nii et siinä ois ammattilainen kuiteski.

Kampanjassa kahdeksasluokkalaisille tehdyn kyselyn ja opinnäytetyön tulosten mukaan yli 80 prosenttia nuorista toivoo saavansa tietoa kondomin käytöstä suullisesti terveydenhoitajalta, osa terveystiedon tunnilla. Vastanneista nuorista tietoa verkosta toivoo saavansa 40 prosenttia ja vain 15 prosenttia vanhemmilta. Tärkeää on nuorten näkemys, että kondomeista pitäisi puhua yhä enemmän ja avoimemmin.

• Jos sitä alettaisiin pitää normaalina, ei tabuna.
  • Jos kondomin hankkimiseen liittyvä kiusallisuus saataisiin pois nuorten ajatuksista.

Oppilaat mukaan Instagram-kampanjaan!

Nuoria osallistavalla kampanjalla luodaan Instagramiin @nuortenvaestoliitto-kanavalle Kondomin tarina kyselyjen, tietoiskujen, kuvien ja videoklippien avulla. Tavoitteena on edistää nuorten kondomin käyttöä ja seksuaaliterveyttä. Toivomme, että oppilailla olisi mahdollisuus osallistua Instagram-kampanjan toteuttamiseen päivän aikana keskiviikkona 26. syyskuuta. Viidentenä kampanjavuotena muistutetaan edelleen, että nuori ymmärtää miten tärkeä hän on ja kumittaa kun on sen aika.

Kumimania-pelissä pääsee niittaamaan bakteereja hengiltä

Sano ei seksitaudeille! Tässä pelissä kumi on paras kaveri. Pelaamalla nuori saa hauskalla ja positiivisella tavalla tietoa kondomista, seksitaudeilta suojautumisesta ja itsensä huolen pitämisestä. Esimerkiksi: Mikä ei ole kondomin lempinimi? Vaihtoehdot: Kondoli. Spärdäri. Kumiukko.

Kumita palvelee eri kielillä. Mobiilisovellusta voi pelata puhelimella suomeksi tai ruotsiksi. Kumita.fi-sivustolta löytyy tietoa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Sivustolla voi pelata Kumimania-peliä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Videot voi ladata täältä.

Kumita-kampanja alkaa: Koko Suomi Kumittaa